Seniorer sjunger i kör
Foto: Therese Götberg

S:t Johannes seniorkör

S:t Johannes seniorkör är en kör som sjunger för att ha trevligt och för att träffas i gemenskap. Den bildades 2003 av organist Lars Tallund och kantor Germund Annerbo tog över som körledare 2014.

• Onsdagar jämna veckor 10.15-11.30, S:t Johannes församlingshem

Idag består kören av nästan 40 stycken glada, härliga och pigga 70-plusare som samlas för att sjunga en timme varannan onsdagförmiddag. Vanligtvis sjunger kören mycket på andakter på äldreboenden, men på grund av körens nuvarande storlek och vitalitet har deltagandet blivit mer inriktat på församlingens gudstjänster och mässor. Seniorkören gör även kortare körturnéer och genomför sång på festligheter av olika slag.

Kören består av både herrar och damer och sjunger en blandad repertoar av det lite enklare slaget. Den är mer av allsångskaraktär och alla som tycker om att sjunga är välkomna att delta. Repertoaren innehåller även visor, såväl gamla som nya, sakralt och profant och numera sjungs det också i stämmor vid tillfälle.