Foto: Henrik Witt

Samtal på DC

Hur går det till?

Så här berättar en ung människa:

”Du kommer som du är! Det är okej att vara ledsen, okej att vara glad. Du kan ha vilka känslor som helst, du är ALLTID välkommen. Samtalet är individuellt beroende på vad du vill prata om, det finns inga rätt eller fel. Det kan kännas tryggt att prata med en vuxen person utan koppling till dig själv och ditt liv. De är där för DIN skull, de lyssnar på vad DU vill berätta. Samtalen är heller inte kopplade till religion, det vill säga att du absoulut inte behöver ha någon tro, även om du pratar med en präst eller diakon. De finns här för dig och utgår från dina behov. Här kan du prata om allt mellan himmel och jord, funderingar och känslor. Sist men inte minst, ALLA har tystnadplikt!”

Målet för vår verksamhet är att alla ungdomar och unga vuxna i Norrköping ska veta var de kan vända sig till när livet är besvärligt och de behöver någon att prata med.

De som kommer till DC ska känna sig lyssnade på och vi vill förmedla att vi alla får vara dem vi är sedda, kända och älskade.

Vi erbjuder

• Professionella samtal
  • rePULSE-samtal, en metod i färdighetsträning och impulskontroll

Det är

• För dig som är mellan 13-30 år
  • Kostnadsfritt
  • Inga journaler eller registering
  • Tystnadsplikt
  • Vid behov kan vi erbjuda digitala samtal
  • I nuläget har vi inte möjlighet att erbjuda vuxensamtal utan hänvisar dig som är 30+ till församlingarna. Det går bra att kontakta växeln på 011/24 10 00.

Vi finns på

S:t Persgatan 113, 602 33 Norrköping