Foto: Malin Singelsö

Ny kyrkoherde i Norrköpings pastorat

Norrköpings pastorat får en ny kyrkoherde. Kyrkorådet har beslutat att det blir Katarina Wändahl som tillträder tjänsten i början av juni 2022.

Kyrkorådet beslutade den 25 maj att som ny kyrkoherde i Norrköpings pastorat anställa Katarina Wändahl. Katarina har tidigare arbetat som kyrkoherde i Norrköpings kyrkliga samfällighet.

Efter organisationsförändringar, genomförda 2010 samt 2014, har hon verkat som kyrkoherdens adjunkt och församlingsherde i Kolmårdens församling och nu senast som tillförordnad kyrkoherde.

- Kyrkorådet var mycket glada efter beslutet, säger kyrkorådets ordförande Anne Olofsson. Katarina Wändahl är en mycket erfaren ledare med lång meritlista. Hon har ett strategiskt sinne och en mycket god förankring hos anställda, ideellt engagerade och förtroendevalda i pastoratet. Vi ser med tillförsikt fram emot den framtida samverkan med Wändahl och att fortsätta utveckla det goda arbete som genomförs av Svenska kyrkan i Norrköping varje dag.

-Jag är väldigt glad över förtroendet att få leda Norrköpings pastorat. Det ska bli mycket spännande att tillsammans med medarbetare, förtroendevalda och ideella fortsätta att utveckla Svenska kyrkan, säger Katarina Wändahl.

Katarina Wändahl påbörjar sin anställning som kyrkoherde i början av juni 2022.