Katekumenat

Längtar du efter att veta mer om kristen tro? Vill du reflektera över ditt liv tillsammans med andra? Då kanske vår katekumenatgrupp i Hedvigs prästgård är något för dig?

I den tidiga kristna kyrkan kallades kristen tro för ”Vägen”. Tro är och var inte att sätta något försant, utan att vara just på väg, lära mer, fördjupa och välja väg. Varje år finns möjlighet att gå denna väg. Med början på höstkanten vandrar de som söker efter en kristen tro tillsammans med dem som kommit en bit på väg. I påsktid mynnar vägen ut i dop, konfirmation eller dopbekräftelse för de som så vill.

Vad är det?

Katekumenat vänder sig till vuxna som är nyfikna på eller söker en tro och som vill utforska vilka andliga upptäckter som kan göras inom kyrkan. Så om du söker ett sammanhang där du kan samtala och reflektera över livsfrågor då kanske katekumenatet är någonting för dig.

Hur går det till?

En mindre grupp, 4-10 personer träffas regelbundet under en period. I gruppen delar deltagarna sina livsberättelser och ställer frågor om tron och Gud. Ingen fråga är för liten eller för stor. Gruppen får vägledning, handledning och undervisning utifrån de frågeställningar och erfarenheter som lyfts fram i samtalen.

De första gångerna ägnar vi åt att lyssna på varandras livsberättelser. De är viktiga för att vi ska bli en trygg grupp där vi förstår varandra. Gruppen har tystnadsplikt och för inte något vidare. När vi berättat och lyssnat är vi också beredda att dela med oss av våra frågor om och till Gud.

Man måste inte tro när man kommer, men en nyfikenhet och en vilja att dela sina tankar och frågor med andra är en bra utgångspunkt. Katekumenerna deltar också i församlingens gudstjänstliv regelbundet.