Författare är Anne Olofsson som sitter i kyrkorådet och har sin hemvist i S:t Olofs församling.
Martin Luther levde i 1500-talets Tyskland. Det dåvarande Europa var en tid av ekonomiska, politiska, intellektuella och tekniska förändringar. Geografiska upptäckter och nya handelsvägar skapade en alltmer globaliserad och instabil ekonomi. Boktryckarkonsten erbjöd tidigare helt otänkbara möjligheter för nyhets- och åsiktsförmedlingen, och förändrade också människors sätt att se på sig själva och omvärlden. I denna tid verkade Martin Luther, en juridikstuderande bättre bemedlad ung man som slog in på en helt annan bana än den han var utvald av sin familj att gå. Martin valde att bli munk. Han gjorde också ”karriär” som präst och teolog och blev den som betytt oerhört mycket för hur vår gamla statskyrka i Sverige växte fram. (Dock är vi ju nu är en kyrka fri från staten sedan år 2000.)
Det som gjorde Martin Luther speciell var kanske främst hans mod att gå emot påven och det etablerade prästerskapet. Han vände sig bland annat mot avlatshandel och mot att Bibelns ord inte nådde fram till folket genom att all förkunnelse bedrevs på latin. Luther ansåg att alla hade rätt att förstå vad som stod i Bibeln. Tryckpressen gav nu möjligheten att sprida Bibelns texter och Martin Luther började också predika på folkspråket tyska.
Vad fanns det då i Martin Luthers förkunnelse som så småningom gjorde honom till påvens största fiende så att han till slut blev bannlyst? Vad var det för sprängstoff som Martin levererade? Kort sammanfattat kan man säga att med tre enkla satser beskrev han ett nytt förhållningssätt till en värld i dramatisk förändring och gav ett svar på hur en kristen människa ska förhålla sig till kyrkan, Gud, fursten och sig själv: Skriften allena. Tron allena. Nåden allena. I dessa tre områden ryms en revolution och ett paradigm som fortfarande påverkar vår kyrka idag. Luther gjorde upp med den dåvarande kristna kyrkans självutnämnda auktoritet.
I Martin Luthers värld var varje människa ensam med Gud och Guds ord. Ensam, men också fri. En av Luthers första skrifter efter brytningen med påven, med titeln Von der Freiheit eines Christenmenschen – ”Om en kristen människas frihet”, fick stor betydelse. Den utkom 1520, samma år som påven bannlyste Martin, något som Martin svarade på med att bränna bannbullan på bål. Martin menade i sin skrift, att friheten inte fanns hos kyrkan som han ansåg främst var en maktinstitution. Inte heller fanns friheten för människan hos prästerskapet, som enligt Luther genom sina kläder eller kunskaper inte hade någon rätt att sätta sig över den enkla människan. Gjorde de det var de hycklare ansåg han
Friheten fanns istället inom varje människa – i hjärtats tro på Kristus, och där kärleken från Kristus gjorde människan fri. När tron kom från hjärtat övervann den viljan att sätta sig över människor och istället fick den människan att välja att vilja tjäna andra. Makten satt alltså hos människan själv och inte hos prästerskapet. Tron var enbart en fråga mellan Gud och människan - inte mellan påven, kyrkan och människan utan endast mellan människa och Gud. För den handlade om kärlek.
Martin Luther kanske i nutiden mest är känd för att vara en ivrare av hårt arbete och stenhårt plugg av katekesens innehåll. Hans tankar har kanske inte alltid heller funnit gehör hos samtiden men fortfarande bygger vår svenska kyrka sin grund på både frihet i Kristus, genom Kristus och på kärleksbuden som är centrala i Bibeln och i Jesu ord. Kärleken står i centrum för Svenska kyrkan och fortfarande kanske den, precis som på Martin Luthers tid, hotar vissa delar av både kyrklig och världslig makt och det etablerade samhället. Bland annat när Svenska kyrkan idag valt att viga samkönade par eller går i bräschen för EU-migranternas svåra situation, bekämpar rasism med psalmsång och civilt motstånd och stödjer en generös flyktinglagstiftning. Det har gått nästan 500 år sedan Martin Luther presenterade sina explosiva tankar om nåden och om friheten i Kristus. Låt oss ta till oss lite av hans mod och genom Kristus känna oss fria att utmana! Och fortsätta kämpa för kärleken, för humaninitet, för omsorg om utsatta och om varandra!
Vi går med fred och frihet – ja, vi går med Kristus!