Vad är stödjande samtal?

Alla människor har en egen berättelse. Med stödjande samtal menar vi att vi lyssnar på din berättelse. Du får berätta om din situation, dina tankar och känslor och hur det påverkar dig. Du får prova olika sätt att tänka på och testa hur du kan göra. 

Vem kan söka till DC?

För dig som är mellan 13-30 år och som känner att du behöver prata med någon utomstående. Samtalen är gratis och vi har tystnadsplikt.

Vad kan man få hjälp med på DC?

DC finns till för dig som behöver prata med någon, till exempel om nedstämdhet, ångest, stress, relationer, självskadebeteende, eller ensamhet. Hit kan du själv söka och få prata med kunnig och utbildad personal som är vana att prata om svåra eller jobbiga saker.

Kostar det något att gå i samtal hos er?

Nej, det kostar ingenting att gå i samtal på DC. Hos oss är samtalen gratis och vi har tystnadsplikt.

Vad händer när jag kontaktar er?

När du har kontaktat oss så återkopplar vi så snart vi kan och stämmer av med dig innan du får ett bokat samtal. Oftast kommer du att få ett bokat samtal de närmaste veckorna.

Varför är det bra att gå i samtal?

När livet känns svårt eller utmanande kan det vara skönt att prata med någon om sina tankar och funderingar. Med stödjande samtal får du hjälp att förstå vad du känner och hur du kan hantera dina känslor. 

Det kan vara skönt att prata med någon utanför familjen eller utanför kompisgänget för att kunna formulera sina tankar och känslor. Du får hjälp att sätta ord och förstå hur du reagerar på olika sätt. 

Här finns personer som orkar lyssna och vi bestämmer tillsammans hur stödet ska se ut framåt.

Behöver jag berätta för någon att jag besöker er?

Om du är över 13 år behöver du inte berätta för någon att du har sökt till oss. Men det kan ändå vara skönt att berätta för någon, exempelvis en förälder eller en annan vuxen.