I en sammetsask ligger en liten krona i silver. Kronan är tätt besatt med bergskristaller och glittrar.
Foto: Malin Singelsö

Våra brudkronor

I våra fyra församlingar finns flera kronor som du kan låna när du gifter dig i kyrkan.

Att bruden bär en krona är en tradition som går tillbaka till medeltiden. Kronan symboliserar jungfru Maria, både som himmelsdrottning och som den rena kvinnan.

Med tiden har de flesta kyrkor fått en eller flera kronor i sin ägo som man än idag lånar ut till brudar. Under 1800-talet började man använda myrtenkronor. En mor planterad ofta en myrten på sin dotters dopdag för att hon senare skulle kunna använda dess kvistar till brudkrona. På 1960-talet blev virkade eller knypplade kronor moderna. Krona kan bäras både med och utan slöja, med utsläppt eller uppsatt hår.

Vill du låna en brudkrona till ditt bröllop? Kontakta den församling där du ska vigas så hjälper de er med detta. Kontaktinformation till församlingarna finns nedan.

Kontakt till Svenska kyrkan i Norrköping

Här hittar du kontaktuppgifter till Svenska kyrkan Norrköpings olika enheter, Kyrkogårdsförvaltningen, alla församlingar och DC - Diakonicentrum samt all personal i pastoratet. Välkommen att höra av dig!

Boka vigsel i Norrköping

Att vigas är att välja varandra, inför oss själva, varandra och hela världen. Välkommen att boka vigsel i Norrköpings pastorat.

Podcast - Kyrkans kulturarv

Ni har väl inte missat att podcasten "Kyrkans kulturarv" är tillbaka. Lyssna på det senaste avsnittet och hör kommunikatören Annelie Tollerå och etnologen Niklas Norlin tala om kyrkans värdefulla kulturarv och traditioner.