Foto: Alex & Martin /IKON

Begravningsgudstjänst

Död och sorg ställer oss människor inför de grundläggande frågorna om livets mening, vem Gud är och om livet efter döden.

En begravningsgudstjänst är en avskedsstund där prästen lyser frid över den avlidne och överlåter henne i Guds gemenskap och eviga frid. Traditionen kring en begravning kan för många vara en trygghet och ge tröst i det svåra.

Tillsammans med prästen utformas begravningsgudstjänsten så att det skall kännas bra. Svenska kyrkan ansvarar för begravningsgudstjänsten, gravsättningen och eventuell kremering.

I Norrfjärdens församling erbjuds begravning:

Torsdag kl. 10.00 och kl. 13.00
Fredag kl.10.00 och kl. 13.00

För begravningsgudstjänster kan Rosvik kyrka och Norrfjärdens kyrka bokas.

Det finns möjlighet att låna församlingens bårtäcke.

Bokning

På församlingsexpeditionen kan du boka begravning. Ofta görs bokningen via en begravningsbyrå, men det går bra att kontakta oss direkt.

Telefonnummer: 0911-20 00 18.
E-post: norrfjardens.forsamling@svenskakyrkan.se
Postadress: Helgenäsgatan 19 B, 941 31 Norrfjärden

Samtal

När vi människor står inför sorg och död reagerar vi med hela kroppen. Sorgen rymmer så många olika känslor. Det underlättar i sorgen om man tillåter sig att ”känna sina olika känslor” och många gånger hjälper det också att samtala om dem.

När någon som stått oss nära lämnar livet kan vi behöva någon att tala med. Vänd dig gärna till någon präst eller diakon i Norrfjärdens församling. Vi finns till för dig, inte bara före och under, utan även efter begravningen.

Alla behöver vi någon att samtala med. Här finns någon som vill och har tid att lyssna. Välkommen att ta kontakt med någon av prästerna eller diakonen i Norrfjärdens församling.

Begravningskostnader

Vad ingår i begravningsavgiften och inte? Församlingsexpeditionen kan ge dig information om vad som är avgiftsfritt och vad dödsboet betalar eller ansvarar för.