Så finns kyrkan för dig i coronatid

Här kan du läsa om Svenska kyrkans insatser på norra Öland. Vad vi gör för för äldre och isolerade och hur kyrkan kan hjälpa dig som känner oro, är ledsen eller ensam.

Arkiv Coronainformation:

Körstart

Publicerad:

Det finns någonting för alla. Det viktigaste är att du vill sjunga tillsammans med andra, oavsett om du prövat det tidigare eller ej. Kom, sjung och ha roligt! Du som är intresserad av att börja sjunga i någon av våra körer är välkommen att ringa eller maila oss körledare. Här hittar du kontaktuppgifter. Datum för körstarterna finns i kalendern.

Restriktionerna upphör, pandemin pågår

Publicerad:

Från den nionde februari upphör de flesta restriktioner och rekommendationer angående Covid-19 i vårt land. På Öland och i Borgholms kommun har vi fortfarande en betydande smittspridning. Vi är medvetna om att smittspridningen pågår, men vi öppnar upp kyrkans gudstjänstliv och vardagsverksamhet i enlighet med de borttagna restriktionerna. Detta kräver personligt ansvar av oss alla.

Nya restriktioner

Publicerad:

Här hittar du en sammanställning av de förbud, råd och rekommendationer som gäller just nu med anledning av pandemin. Norra Ölands pastorat har därför fattat ett beslut gällande begränsning av antal besökare vid gudstjänster och offentliga sammankomster till max 50 personer. Vid enstaka tillfällen (markeras i kalender och annonsering) då vi räknar med fler besökare än 50 kommer du att behöva visa giltigt vaccinpass och legitimation.

Kyrkkaffe inställt

Publicerad:

På grund av det ökande smittoläget samt svårighet att begränsa avstånd vid kyrkkaffeserveringen kommer vi att ställa in dem under december-januari.

Vaccinpass eller avståndsregeln

Publicerad:

Här läser du om vad som gäller för vid olika gudstjänster, konserter och andra samlingar i Norra Ölands pastorat.

Digitala gudstjänster och musik

Här samlar vi tips på våra gudstjänster som du kan delta i hemifrån. De sänds i sociala kanaler som Youtube, Facebook och Instagram.

Kalkar och skålar med oblat på ett bord.

+enkom+

När vi inte kan samlas till mässa vill vi öppna för en väg till en annan nattvardsgemenskap. Enskild nattvard som vi kallar +enkom+

En man och en kvinna sitter vid ett bord och samtalar över en kopp kaffe.

Diakonicentrum

Diakonicentrum är kyrkans mötesplats för gemenskap, kreativitet och stöd. Vi har extra fokus på äldre oavsett bakgrund. Diakonicentrum har fått nya lokaler i Borgholms församlingshem, mitt på torget, sen årsskiftet.

Din bön behövs!

Kyrkans budskap till dig är att du är viktig. Du behövs.

Länkar

• krisinformation.se Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga i samband med en kris eller allvarlig händelse.
  • 1177.se On The Public Health Agency of Sweden’s website you can find information in other languages about covid 19 and how to protect yourself and others.
  • folkhälsomyndigheten.se Här samlar Folkhälsomyndigheten frågor och svar om sjukdomen covid-19, orsakad av det nya viruset SARS-CoV-2. Sidan riktar sig främst till allmänheten.

Borgholms kommun

Coronaviruset, eller covid-19, upptäcktes i Kina och har sedan dess spridit sig över världen och klassas nu som en pandemi. Det ger symtom som feber och hosta och påminner om influensa. Borgholms kommun bevakar noggrant uppdateringar från Folkhälsomyndigheten, Utrikesdepartementet och ansvariga myndigheter, vi följer fortsatt deras rekommendationer.