Visitationsmässan flyttas fram

Nyhet Publicerad

Den 8 november 2020 skulle Norra Ölands pastorat ha firat visitationsmässa. Under året har biskop Fredrik Modéus tillsammans med medarbetare från Växjös stift besökt pastoratets församlingar för att ta del av verksamheten. Arbetet pausades under våren och var planerat att återupptas under hösten. Men i pandemins tid har det varit svårt att genomföra alla moment som ska vara färdiga innan mässan och stämman kan hållas. Därför flyttas nu mässan fram till våren istället.

I Kyrkoordningen står att stiftets församlingar skall visiteras. Detta såsom ett uttryck av biskopens främjande- och tillsynsuppgift. Vi kan också uttrycka det med följande ord från vårt stifts  gemensamma framtidsbilder: ”församling och stift hand i hand”.

I Växjö stift tar vi denna uppgift på allvar och försöker därför forma de enskilda visitationstillfällena till möten mellan medarbetare från församling och stift men också som ett tillfälle att i reflektion få vända och vrida på uppgiften att vara Kristi kyrka i världen där vi är satta att tjäna.

Visitationsarbetet är i Växjö stift indelat i fyra faser vilka närmare beskrivs
nedan Den tredje av dessa – genomförandefasen – är i sin tur indelad i tre moment. Samtliga fyra faser äger rum
på biskopens uppdrag och mandat även om biskopen inte är fysiskt närvarande under hela processen.

De fyra faserna är:

1. Planeringsfasen
2. Förberedelsefasen
3. Genomförandefasen
a) Prostens dagar
b) Visitationshögmässa med visitationsstämma
c) Biskopens dag
4. Uppföljningsfasen

Biskop Fredrik

Växjö stifts biskop är Fredrik Modéus.