Två personer sitter i varsin bänkrad i kyrkan.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Nya restriktioner

Nyhet Publicerad Ändrad

Här hittar du en sammanställning av de förbud, råd och rekommendationer som gäller just nu med anledning av pandemin. Norra Ölands pastorat har därför fattat ett beslut gällande begränsning av antal besökare vid gudstjänster och offentliga sammankomster till max 50 personer. Vid enstaka tillfällen (markeras i kalender och annonsering) då vi räknar med fler besökare än 50 kommer du att behöva visa giltigt vaccinpass och legitimation.

Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus

Max antal är nu 50 personer vid alla gudstjänster (inkl. dop, vigslar och begravningar) och offentliga tillställningar då inget annat angetts. Vid arrangemang på fler än 20 deltagare tillåts enbart sittande deltagare och deltagarna ska delas upp i sällskap på maximalt 8 personer. Det ska också vara minst 1 meter mellan sällskapen. Undantag finns för religiösa ceremonier där stående deltagare tillåts.
För arrangemang med fler än 50 deltagare krävs vaccinationsbevis i tillägg till övrig reglering.

PRIVATA SAMMANKOMSTER

För t ex dopkalas, minnesstunder och andra lokaluthyrningar gäller från 12 januari 2022 ett sänkt tak till 20 personer. Hör av dig församlingsexpeditionen om du vill boka om eller boka av.

Läs de nya restriktionerna i sin helhet på
Folkhälsomyndighetens webbsida.