Gamla takmålningar i en tegelkyrka.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Restriktionerna upphör, pandemin pågår

Nyhet Publicerad Ändrad

Från den nionde februari upphör de flesta restriktioner och rekommendationer angående Covid-19 i vårt land. På Öland och i Borgholms kommun har vi fortfarande en betydande smittspridning. Vi är medvetna om att smittspridningen pågår, men vi öppnar upp kyrkans gudstjänstliv och vardagsverksamhet i enlighet med de borttagna restriktionerna. Detta kräver personligt ansvar av oss alla.

En av de få rekommendationer som Folkhälsomyndigheten har kvar är:

"Stanna hemma och undvik nära kontakt med andra om du är sjuk med symtom som kan vara covid-19."

Det är fortsatt mycket viktigt att vi hjälps åt med detta för att minska smittspridning.

Gudstjänstlivet

Från den nionde februari gäller att vi inte har några begränsningar på antalet besökare i våra kyrkor, utöver lokalens normala maxantal. Vi gör inte heller någon kontroll med vaccinpass inför gudstjänster eller konserter. Vi förväntar oss att våra besökare fortsätter att ta situationen på allvar. Handsprit ska fortsatt finnas tillgängligt. Vi ber om respekt för att det kan vara trångt i entréer, kapprum mm. Fortsätt att hålla avståndet så minskar vi riskerna.

Är du ovaccinerad

gäller fortfarande Folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer för dig. Vi förväntar oss att du respekterar detta. I våra gudstjänster och verksamheter finns många äldre och personer i riskgrupp.

Någon fyller en kaffekopp ur en pumptermos på en vagn utomhus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Är du ovaccinerad ska du ta hänsyn både till din egen och andras säkerhet. Pandemin är inte över, även om samhället öppnar upp.

Snart dags för kaffe

Efter 1 mars är det möjligt att servera kyrkkaffe igen efter gudstjänsterna om allt går som planerat.

Inga restriktioner - kräver personligt ansvar

Vi i Svenska kyrkan på Norra Öland är självklart medvetna om att situationen vad gäller Covid – 19 fortfarande påverkar i samhället. Vi kommer stegvis att starta upp Svenska kyrkans vardagsverksamhet. Om allt går som planerat kommer det mesta att vara igång efter 1 mars (efter sportlovet).

Vi ber om överseende med att situationen fortfarande kan vara ansträngd med sjukskrivningar, ledighet för vård av barn och liknande. Vår personal och våra ideella gör stora insatser för att vi ska kunna ha en vårtermin som är så normal som möjligt. Vi fortsätter att hjälpa varandra för att både kunna återgå till vår vanliga verksamhet och samtidigt minska risken för bakslag i samhället och i kyrkan.

Låt oss fortsätta att vara rädda om varandra!