körledare dirigerar kyrkokör
Foto: Anna Fendin Ahlström

Körstart

Nyhet Publicerad

Det finns någonting för alla. Det viktigaste är att du vill sjunga tillsammans med andra, oavsett om du prövat det tidigare eller ej. Kom, sjung och ha roligt! Du som är intresserad av att börja sjunga i någon av våra körer är välkommen att ringa eller maila oss körledare. Här hittar du kontaktuppgifter. Datum för körstarterna finns i kalendern.

Har du sjungit länge eller har du alltid längtat efter att få börja?

Inom Svenska kyrkan finns det många olika körer med olika inriktningar och för olika åldrar. Att vara med i en kör kostar ingenting.

Varje år sjunger runt 100 000 personer i Svenska kyrkans mer än 5 000 körer.  Körer finns på alla olika nivåer, för dig som har erfarenhet sedan tidigare och för dig som gillar att sjunga hemma. Du har möjlighet att få utveckla din sångröst, uppträda och vara en del av gemenskapen som det innebär att sjunga i kör.

Är du nyfiken på hur det är att sjunga i kör? Eller testa att få sjunga i stans vackraste byggnader med den mäktigaste akustiken? Vilken kör skulle passa dig?

ATT SJUNGA FÅR DIG ATT MÅ BÄTTRE

Du blir gladare

Förutom att det är roligt att sjunga så frisätts dessutom må-bra-hormonet dopamin och oxytocin som gör oss lugnare.

Mindre stress

Både blodtrycket och vilopulsen tenderar att sjunka när du sjunger och speciellt när du sjunger i grupp.

Bättre andning

När du sjunger så lär du dig använda din magmuskulatur och det är samma muskler som du använder för att andas. En ökad medvetenheten kan räcka för att du ska få en lugnare och djupare andning.

Du lär dig njuta av nuet

Att sjunga kan göra att du får en starkare känsla av närvaro. Det gör det möjligt för dig att vara i nuet, något som vi ofta glömmer bort i den stressiga vardagen.

Källa: https://www.sverigeskorforbund.se/nyheter/korsang-rena-halsokuren

Kontakta oss:

orgelspelande händer

Kyrkomusiker

Som kyrkomusiker arbetar du med att leda musiken i kyrkan vid olika slags gudstjänster, konserter, dop, bröllop och begravning.