Egen musik i kyrkan

Nyhet Publicerad

Med jämna mellanrum kommer önskemål om att via församlingarnas ljudsystem spela upp egen musik vid gudstjänster och dop, vigsel och begravningar. Från den 31 mars 2019 kan detta endast göras via CD-skiva, USB-minne eller en nedladdad låt från exempelvis Itunes.

I och med att tjänsten Spotify Business läggs ner får musik från Spotify inte längre spelas i församlingarnas gudstjänster, förrättningar eller i andra offentliga sammanhang. Spotify kommer endast att vara tillåtet för privatpersoner att använda och ett privat Spotify-konto får bara användas i hemmiljö och för ett begränsat sällskap.

SÅ HÄR KAN DU SPELA MUSIK I KYRKAN I FORTSÄTTNINGEN

Norra Ölands pastorat kommer efter den 31 mars endast att spela laglig musik via CD-skivor eller låtar köpta via exempelvis iTunes. Detta beror på avtal om STIM-ersättning gällande licenser/royalties till skivbolagen. Vid köp av CD-skiva eller musik via iTunes så betalas denna licens/royalty automatiskt vid köpet och genom Svenska kyrkans centrala avtal med STIM får församlingarna i Norra Ölands pastorat rättigheter att spela upp musiken offentligt. Kom ihåg att ange titel och kompositör i eventuellt programblad.

VIKTIGT MED PROVSPELNING

Prata med prästen (eller kyrkvaktmästaren) som ni har kontakt med i förväg så att provspelning kan göras.