Ett klistermärkeshjärta med texten "Älska din nästa fast på avstånd" sitter på en fönsterruta i en kyrka
Foto: Anna Fendin Ahlström

Vaccinpass eller avståndsregeln

Nyhet Publicerad Ändrad

Här läser du om vad som gäller för vid olika gudstjänster, konserter och andra samlingar i Norra Ölands pastorat.

MAX 50 personer i kyrkan

Avståndsregeln tillämpas på alla dop, vigslar och begravningar samt gudstjänster och sammankomster från 12 januari 2022.

Avståndregeln innebär också att vi begränsar antalet i kyrkorna till. Om du undrar vad som gäller vid ett enskilt tillfälle i en specifik kyrka, kontakta oss gärna.

Var ska jag sätta mig?

I alla kyrkor har vi markerat platser var du ska sitta för att hålla ett bra avstånd till nästa person. Kommer du med ett sällskap får ni vara max 8 personer tillsammans och sedan behöver det finnas utrymme till nästa grupp/ person. Markeringarna  ligger i kyrkorna för att visa var du kan sitta. Använd dem, att hålla avstånd är ett av de bästa sätten att undvika smitta även om du är vaccinerad.

Vaccinpass

Norra Ölands pastorat kommer att begära uppvisande av vaccinationspass vid ett antal gudstjänster, konserter och sammankomster efter 12 januari 2022. Detta gäller inte alla tillfällen men vi har tittat på tidigare års statistik och kan vi se var antalet besökare vanligtvis överstiger femtio. Vi markerar detta med antingen (en symbol) eller en text (*vaccinpass krävs). Var även beredd på att visa vaccinationspass vid fler tillfällen än de markerade. Är du under 18 år behöver du inte visa vaccinpass!

Det innebär att vi uppmanar deltagare att komma i god tid till sammankomster där vaccinpass ska uppvisas. Tänk också på att klä dig varmt eftersom väntetiden kan ske utomhus. Vi behöver ju hålla fortsatt avstånd till varandra!

En kvinna sitter i soffan med en läsplatta i knät. På bordet framför henne står en amaryllis och ett tänt ljus.

Så här gör du för att få ett vaccinationspass

Vaccinpass ger dig som bor i Sverige möjlighet att få ett bevis på att du är vaccinerad mot covid-19 och hur många doser du fått. Du kan beställa ditt pass genom att ladda ner beviset eller skriva ut, fylla i och posta en blankett.

Ett blått hjärta och ett vitt kors med texten "Älska din nästa. Fast på avstånd"

Älska din nästa. Fast på avstånd

Här uppdaterar vi löpande om det ansvar pastoratet tar för verksamhet och besökare genom riktlinjer och direkta åtgärder.

Leende kvinna med kaffekopp i handen står i sin trädgård och pratar med granne på andra sidan häcken.

Covid-19

Covid-19 sprids fortfarande i samhället men räknas inte längre som en samhällsfarlig sjukdom.