Minneslund
Foto: Anna Fendin Ahlström

Minneslund

Minneslund är ett gravskick av kollektiv och anonym karaktär där avlidnas aska grävs ner inom ett gemensamt område

Gravsättningen noteras i gravboken enligt begravningsförordningen.

Askans läge i minneslunden markeras inte och enskilda gravvårdar eller planteringar får ej förekomma.

Minneslund Köpings kyrkogård
Foto: Inga-lill Svensson

Innan gravsättning sker skall den som ordnar med begravningen skriva på ett medgivande om att askan skall gravsättas i minneslund.

FÖLJANDE GÄLLER FÖR VÅRA MINNESLUNDAR:

• Nedgrävning av aska utförs av kyrkogårdsförvaltningen under värdiga former utan närvaro av anhöriga.
  • När askan har blivit nedsatt skickas ett minnesbrev till anhöriga som talar om vilket datum det skedde.
  • Kyrkogårdsförvaltningen svarar för skötseln av minneslunden och för all plantering inom denna.
  • Besökare får smycka med gravljus och snittblommor på plats som kyrkogårdsförvaltningen anvisar.
  • Kyrkogårdsförvaltningens personal äger rätt att avlägsna vissnade blommor, gravljus och dylikt.