Gravstenar på Högby kyrkogård
Foto: Anna Fendin Ahlström

Gravplats med gravanordning

Många tror att en gravplats måste ha en sten men så är inte fallet. Det finns flera alternativ.

Gravrättsinnehavaren har rätt att sätta upp en gravanordning på gravplatsen. Många tror att en gravplats måste ha en sten, men så är inte fallet, det finns flera alternativ. Man kan välja att ha gravplatsen utan sten med enklare utsmyckning och plantering. Det finns inga krav på gravsten. Om man ändå väljer att ha gravsten finns vissa bestämmelser.

Gravstenen kan utföras i olika material, men det finns bestämmelser om utformning och placering. Detta bör särskilt beaktas då man väljer gravplats.

Man måste ansöka om tillstånd till Kyrkogårdsförvaltningen för att få sätta upp en gravsten. Om en stenhuggerifirma anlitas så ombesörjer de ansökan om tillstånd.

Om du själv vill montera gravstenen, så ta kontakt med kyrkogårdsförvaltningen så ger vi dig råd och informerar om de bestämmelser som gäller.

Har gravstenen stagats upp med band och pålar?

Kyrkogårdsförvaltningen genomför besiktning av gravstenars stabilitet som ett led i säkerhetsarbetet på våra kyrkogårdar med start 2015.

För att gravstenen inte ska kunna välta har den stagats upp med påle och band eller lagts ner vid gravplatsen i väntan på åtgärd.

Enligt 7 kap 30 § begravningslagen har gravrättsinnehavaren ansvar för gravplatsen och att gravanordningen inte utgör något hot mot arbetsmiljön eller besökares säkerhet.

Foto: Kalmar läns museum

Ni ombeds därför, inom 1 år, att ordna så att gravstenen får en säker montering.

Kyrkogårdsförvaltningen har dessvärre ingen möjlighet att hjälpa er med arbetet utan föreslår att ni vänder er till ett stenhuggeriföretag.

I närområdet finns exempelvis:

ENTREMA 070-555 59 08
Naturstenskompaniet (Emmaboda Granit) 0471-488 80
Nilssons Stenhuggeri 0456-155 55
Ölands stenteknik 073 - 984 09 12
Eaststone (Västervik) 08 - 648 3755
Ölands Gravvård 0485-474 400

Vänligen meddela kyrkogårdsförvaltningen när detta har gjorts. Efter åtgärd provtrycks gravstenen på nytt.

norra.oland.pastorat@svenskakyrkan.se