Foto: Evelina Larsson

Gärdslösa-Långlöt-Runstens församling

Längs mellersta Ölands östra kust sträcker sig ett pärlband av kyrkor- Gärdslösa kyrka, Långlöt kyrka och Runstens kyrka utgör en levande församling.

Gärdslösa kyrka

Gärdslösa kyrka ligger på östra sidan och ingår i Gärdslösa-Långlöt-Runstens församling.

Kyrka

Långlöt kyrka

Kyrkan är belägen på norra delen av ett gravfält som använts från 200-300 talet f kr och ända till 1000-talets slut.

Kyrka

Runsten kyrka

Den gamla kyrkan började rivas på våren 1836 och parallellt med det arbetet började den nya kyrkan byggas norr om den gamla.

Hur du hittar till våra digitala sändningar

Här finns en kort beskrivning av hur du hittar till våra digitala gudstjänster, andakter och mycket annat om du är osäker på hur du ska göra för att hitta rätt på Youtube och Facebook.

Boka dop eller vigsel

Vill du döpa dig eller ditt barn på Öland? Eller kanske vigas i någon av de fina kyrkorna? Här hittar du kontaktuppgifter till oss. Du kan också boka direkt på webben.

En av många kontaktvägar

Kontakta oss

Du är alltid välkommen att kontakta oss i Svenska kyrkan, antingen via expeditionen på telefon 0485-153 00, direkttelefonnummer eller via e-post. Du når Diakonicentrum på direktnummer 0485-153 25.

Stenmur på Öland

Gärdslösa-Långlöt-Runstens församlingsråd

Gärdslösa, Långlöt och Runstens kyrkor

Svenska kyrkan på norra Öland

Svenska kyrkan är en mötesplats genom livet. Få hjälp, engagera dig eller delta i en aktivitet. Du är välkommen oavsett vem du är.