Parkering utanför lokalerna

Utanför flera av lokalerna hos Svenska kyrkan Mölndal är det numera betald parkering via en parkerings-app. Detta för att frigöra parkeringen till kyrkans och kyrkogårdarnas besökare. Deltar du på gudstjänst eller verksamhet är parkeringen gratis om du loggar in din bil i lokalen.

Skylt utanför Svenska kyrkans lokaler som berättar att det är en avgift att parkera. Men att det också är gratis om du är där på verksamhet.
Foto: Carina Etander Rimborg

Parkering utanför lokalerna

Sedan våren 2021 är det numera betald parkering utanför de flesta lokaler i Svenska kyrkan Mölndal. Anledning är att kyrkans gratisparkering användes av personer som varken besökte kyrkan, verksamheterna eller kyrkogårdarna, utan bara utnyttjade gratisparkeringen. När sedan besökare kom till begravningar eller verksamheter fanns det inga lediga parkeringsplatser.

Gratis när du besöker

Givetvis är det fortfarande gratis parkering om du besöker kyrkans lokaler vid gudstjänster och olika verksamheter. I varje lokal där det är parkeringsavgift är det möjligt att registrera sin bil, så att din parkering är gratis för dig vid ditt besök. Den möjligheten finns så fort lokalerna är öppna och det är verksamhet.

Foto: Carina Etander Rimborg

Besök på kyrkogården

Vid Kikås kapell och Livereds kapell finns några platser med tjugo minuters gratis parkering. Dessa platser är uppmärkta.

Vid Fässbergs kapell och kyrkogård finns en-timmes gratis parkering utmed gatan.

För de som besöker kyrkogården och parkerar på parkeringsplatsen vid Fässbergs kapell, Kikås kapell, Livereds kapell och Kållereds kyrka behövs en avgift betalas, om kapellen inte är öppna och du kan registrera din bil och parkera gratis vid besöket till kyrkans verksamhet.

Vi beklagar att detta kan kännas besvärligt och kan ställa till problem. Men det är för att säkerställa att det finns parkeringar till besökarna i kapellen och kyrkan när det är gudstjänster och begravningar eller dop och bröllop.

Personal på plats kan alltid hjälpa till med registering eller svara på frågor.

Frågor?

Har du fler frågor kan du kontakta Johannes Imberg, församlingsherde i Fässbergs församling.