En präst och en man i vit dopkåpa står på varsin sida om en dopfunt.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Denna enkla handling...

På ett sätt är döden redan avklarad, det du fick i dopet är redan nu ett liv som fortsätter på andra sidan din egen död. Ingenting i livet kan vara större än detta, alla andra karriärer är futtiga: Du har blivit Guds barn.

Det vi ser:

Det vi ser: högtidligt uppklädda människor, två av dem i fotsida, vita kläder. Lite vatten, några vackra sånger, påfallande ofta i D-dur. Några av dem som tittar på är berörda, några fäller en tår, många fotograferar. Det hela är över på mindre än 30 minuter.

Det vi inte ser:

Det vi inte ser:  en människa som i denna enkla handling blir en levande del av den världsvida kyrkan, dör och uppstår med Jesus, klär sig i honom. Vi såg inte heller att den som döptes föddes på nytt, blev ren och tog emot Guds Ande, tog emot förlåtelse och fick ett uppdrag som handlar om hela livet. Och hon eller han blev välsignad och får leva resten av sitt liv i och av nåd.

Genom det som hände den där knappa halvtimmen när vi andra sjöng sånger i D-dur ändrar radikalt förutsättningarna för människans fortsatta liv.

Du har blivit Guds barn.

/Carl Sjögren, kyrkoherde