Närbild på coronavirus.
Foto: Alissa Eckert

Coronaviruset och Märsta pastorat

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan anpassar verksamheten efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset. (Sidan uppdateras fortlöpande)

De flesta pandemirestriktioner tas bort från och med 9 februari. Det gäller bland annat deltagarbegränsningar, vaccinationsbevis och krav på avstånd mellan sällskap. Vissa råd och rekommendationer kommer att finnas kvar. Det gäller bland annat särskilda råd till ovaccinerade och att alla som får symtom på covid-19 bör stanna hemma och undvika kontakt med andra.

Tillsammans hjälps vi åt att stoppa smittspridningen.

Vi påminner om att alla har ett eget ansvar för att förhindra smittspridning. Tänk igenom själv hur du kan agera för att undvika att bli smittad eller att sprida covid-19 till andra.

Fortfarande gäller att:

• Stanna hemma om du känner dig krasslig
  • Tvätta händerna ofta och noga
  • Hosta eller nys i armvecket

Mer information finns hos Folkhälsomyndigheten

Öppen kyrka på vardagar

Valsta kyrka är öppen kl 9–16 varje vardag.

Märsta kyrka är öppen tisdagar och onsdagar kl 10–15.

Rosersbergs församlingsgård, Stora salen, öppen tisdagar kl. 12–14 för enskild andakt, bön och ljuständning.

För övriga gudstjänster och program se webbkalendern här på webbplatsen eller i gratisappen Kyrkguiden.

Kontakt med diakon

Lena Väfors Silfverberg, Diakon i Märsta pastorat nås säkrast på 072-203 69 62 under telefontiden på tisdagar kl 10-12, då du kan boka in en tid för ett stödsamtal och för att ansöka om ett medlemskap i Maträtten m.m.

Någon att tala med

Om du känner oro och inte har möjlighet att besöka en kyrka kan du även ringa jourhavande präst på 112 eller kontakta via chatt på nätet. Mer info om jourhavande präst finns här.

gudstjänst på annat sätt

Om du är förhindrad att besöka gudstjänsten i kyrkan så

Morgonandakten i radions P1

Gudstjänster i Sveriges radio

Gudstjänster i SVT

Livesända andakter via Facebook tisdag och torsdag 13.30 från Svenska kyrkan på nationell nivå

Digitala gudstjänster och evenemang i Svenska kyrkan

Ärkebiskop Antje Jackelén om coronaepidemin: ”kyrkan är en stabil punkt i tider av oro och osäkerhet”.