Ett barn hjular framför altaret i en kyrka.
Foto: Nadine Minner /Ikon

Barn och familj

I Västra Skrävlinge kyrka finns det mycket att göra för både liten och stor. Vad sägs om barnkyrka, familjemässa med dockan Doreen, grubbelklubb för barn eller kanske familjekväll med mat i församlingshemmet?

Barnkyrka med pyssel, lek och prat

Tre söndagar framöver är det barnkyrka i samband med högmässan
kl. 11.00 i Västra Skrävlinge kyrka. De barn som vill går tillsammans med församlingspe­dagogen över till församlingshemmet där det blir lek, pyssel och prat kring hur söndagens tema och bibeltext kan ha med ens eget liv att göra.

Efter barnkyrkan går barnen tillbaka till kyrkan och är med den resterande tiden av gudstjänsten. Vid dessa tillfällen är det kyrkfika i församlingshemmet efteråt.

Datum:

• 21 januari
  • 7 april

Mässa med tjocka släkten - en mässa för barn

Fem söndagar framöver med start kl. 11.00, får barnens perspektiv och frågor ett större fokus i mässan. Då firas MTS – Mässa med tjocka släkten och här är dockan ”Doreen” med i predikan och har ett samtal med prästen.
När det är MTS kan barnen också hjälpa till med praktiska uppgifter, som exempelvis ljuständning, bära fram kors, ljus, läsa något och hjälpa till att bryta nattvardsbrödet (hör av er till församlingspedagog Annika Nilsson om ni vill ha en uppgift). Efter MTS är det kyrkfika i församlingshemmet.

Datum: 7/1, 11/2, 17/3, 31/3, 5/5

Familjekvällar i församlingshemmet

En måndag i månaden är det familjekväll i Västra Skrävlinge Kyrkas församlingshem för familjer med barn kl. 16.30-18.30.

Barn och vuxna kan pyssla, leka och umgås och äta tillsammans (det är gratis) och kvällen avrundas med en kort andakt, och du behöver inte föranmäla dig och din familj. Det är bara att komma förbi! Tänk på att barn inte ska komma ensamma, en förälder eller annan vuxen ska följa med.

Tider:

Drop in med pyssel från kl.16.30-17.10, kl. 17.10 samling, kl. 17.30 mat och andakt, kvällen slutar kl. 18.30.

Datum:

15 jan 12 feb 11 mar 8 apr 6 maj 3 jun

Söndagsklubben

Fyra söndagar i vår för barn 7–13 år i församlingshemmet.

Söndagsklubben är en trygg mötesplats och vi träffas för att göra något kul tillsammans, exempelvis pyssla, se på film, baka och prata om sådant som känns viktigt, eller något annat som vi bestämmer tillsammans.

Ditt barn kan komma själv eller med syskon eller kompis. Det är gratis att vara med. Hör av dig till församlingspedagog Annika Nilsson om ditt barn vill komma och vara med.

Tid: kl. 13.00-15.00. Datum: 11/2, 17/3, 7/4, 5/5

Boka dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. Dopet är en gåva och ett löfte om att Gud alltid har omsorg om dig. Det är en fest för att välkomna livet. Här kan du boka dop i Svenska kyrkan Malmö via webbokningen.

Ett barn sitter och ritar.

Barnkonsekvensanalys

I kyrkans verksamheter gör vi barnkonsekvensanalyser när vi fattar beslut. För att bedöma om beslutets konsekvenser är positiva eller negativa för barnet används FN:s deklaration om barnets rättigheter – barnkonventionen.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.