Svar på några vanliga frågor

Nyhet Publicerad Ändrad

Risgryn eller konfetti? När är kyrkan öppen öppen? Får man ta hunden med sig? Här finns svaren på några vanliga frågor.

Är dopljuset nerbrunnet?

Om ljuset ni fick i samband med dopet är nedbrunnet får ni gärna ett nytt. Kom in till expeditionen i församlingshuset, så får du ett.

Får man kasta ris på brudparet vid en vigsel?

I och med att Limhamns kyrka ligger på en kyrkogård är det viktigt att det man kastar är nedbrytningsbart – ingen plastkonfetti med andra ord, det kan blåsa iväg och lägga sig på gravarna. Sockerkonfetti är också ett no-no, det smälter och gör kyrktrappan farligt hal. Så det klassiska med risgryn är jättebra – flera undersökningar har visat att småfåglar inte påverkas av dem. Fågelfrö är också ok men kanske inte så kul att få i håret…

Är Limhamns kyrka handikappanpassad?

Javisst är kyrkan anpassad för alla; här finns ramp vid huvudentrén som fungerar för rollatorer, barnvagnar och rullstolar.

När är Limhamns kyrka öppen?

Limhamns kyrka är öppen för besök, ljuständning och bön onsdagar kl. 13-15. Det är en svår tid för många, vi vet, men det är den möjlighet som finns just nu. Kyrkan är också öppen i samband med förrättningar och gudstjänster, till exempel söndag innan gudstjänsten. Hör av dig om du behöver komma en annan tidpunkt, så försöker vi lösa det.

Får man ha hund med sig?

Vi vet att hundar är viktiga familjemedlemmar för många men eftersom det finns medmänniskor med allergier är det endast ledarhundar som får följa med in i Limhamns kyrka. Men det finns fina bänkar utanför kyrkan där man kan sitta och till exempel lyssna på en konsert. Tillåter vädret öppnar vi en dörr.

Även i församlingshuset är det endast ledarhundar som är välkomna.

Kan man låna lokal i Limhamns församlingshus?

Det finns en lokal man kan låna för dopkalas september - maj. Du kan boka lokalen när du bokar dopet. Lokalen kan även lånas till konfirmationskalas. Då ringer du direkt till expeditionen och bokar. Lokalen kan också användas vid begravningseftersits men det är ganska svårt att hitta möjliga tider, vi har mycket verksamheter i församlingshuset.

Andra kalas, fester eller möten får hitta andra lokaler att vara i.

Kostar konserter?

I Limhamns kyrka är det alltid fri entré. Vill man ge bidrag finns ofta möjligheten att lämna en gåva, till exempel via swish.

Ibland måste man dock ha en biljett, för att brandmyndighetens maxantal ska kunna hållas. Biljetten hämtas i sådana fall på expeditionen i församlingshuset.