bild på konserver

Skänk dina bönor

Nyhet Publicerad Ändrad

Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra mycket! Med stigande matpriser och oro i världen så märks det att behoven ökar. Kirsebergskyrkan drar igång en insamling av matkonserver för att kunna hjälpa människor i behov av mat.

Vill du bidra?

Vi tar emot konserver, livsmedel i tetrapack men även torrvaror med lång hållbarhet. Lämna in det du vill skänka i Kirsebergskyrkans reception
Receptionen är öppen vardagar kl. 9.00-14.30.

Lotta Annermarken, anställd som husmor i Kirsebergskyrkan berättar mer om bakgrunden till insamlingen som fått namnet Skänk dina bönor.

Vill du kortfattat berätta lite om projektet?

Vårt syfte är att vi ska kunna fylla på de matkassar som vi redan nu delar ut. Det kommer människor till oss några gånger i veckan och får lite överblivna soppor, bröd medmera i den mån vi har, med detta initiativ känner vi att vi kan möta behovet bättre. Vi ser att behovet har ökat då priser stigit på mat bland annat och vi hoppas kunna hjälpa till lite bättre. Vi har fått frågan vid flera tillfällen ” Hur kan jag hjälpa till” ”Vad behöver ni” och detta möjliggör för många att vara med och bidra på ett enkelt sätt.

Hur länge har ni delat ut matkassar?

Så länge jag har jobbat här har det funnits möjlighet att hämta överblivna soppor, bröd och ibland kakor. Lite av våra egenodlade saker när det är säsong också.

Hur många människor får dessa kassar ?

Allt från ett par kassar i veckan till 4-5 /vecka senaste tiden. Det varierar också väldigt över månaden. Större behov strax innan lön/bidrag utbetalas. Det är inte fråga om en matcentral med lagad mat varje dag utan ett sätt att ta till vara det som blir över.