Samtal om konstverket Paradiset del 3: Konsten och Paradiset

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 19 november klockan 17:00 i S:t Petri kyrka är det dags för tredje delen i samtalsserien om konstverket Paradiset, som går under rubriken ”Konsten och Paradiset”.

Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset, med två Adam och två Evor, hängdes upp i en av Malmös centrala kyrkor för några år sedan. Tavlan satte igång en debatt som bland annat handlade om att tavlan skulle vara teologisk tveksam. Det hävdades bland annat att den inte alls var till befrielse för HBTQIA+ personer. Andra hävdade motsatsen. Men tavlan togs ner. Vad hände sedan?

Hur kan konsten befria och vara till hjälp i synen på människan, synen på mångfaldens rikedom och vår möjlighet att leva tillsammans med våra olikheter i vår stad?

Kyrkoherde Gunilla Hallonsten har initierat denna samtalsserie som ger möjlighet till fördjupande samtal tillsammans med spännande tänkare om konsten, människosynen, mångfalden och våra gudomliga olikheter. Projektet vill återinbjuda konstverket Paradiset till Svenska kyrkan Malmö.

Samtalet den 19 november klockan 17:00 i S:t Petri kyrka går under rubriken ”Konsten och Paradiset” och vi ska särskilt fokusera konstens symbolkraft, tolkningsmöjligheter och konstsyn i allmänhet och konsten i kyrkorummet i synnerhet.

Varför väcker konstverket Paradiset så starka känslor så det t.o.m. bärs ut från kyrkorummet? Hur kan konstverket fungera befriande för människor?

Välkommen att vara med!

Medverkande:

Petra Carlsson, professor i systematisk teologi

Mats Hermansson, präst och konstnär

Gunilla Hallonsten, kyrkoherde

Albin Tanke är samtalsledare

Organist Mats Hultkvist tolkar samtalet genom musik

Inspelat samtal: Ormen i Paradiset

Nu kan du titta på den andra delen av samtalsserien kring det omdebatterade konstverket Paradiset av Elisabeth Ohlson: ”Ormen i Paradiset”. Här lägger samtalspanelen bland annat fokus på hur man kan förstå människan bättre genom fördjupning i begreppen ont och gott.

Inspelat samtal: Med Paradiset för ögonen

Under Malmö Pride 7 juli 2022 hölls ett samtal i S:t Petri kyrka om Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset. På Svenska kyrkan Malmös Youtubekanal kan du se samtalet.