Man med gitarr och kvinna vid piano.
Foto: Jens C Hillner

Nykomponerad musik lyfter Psaltarens texter

Nyhet Publicerad Ändrad

Hösten 2021 var det premiär för albumet Allt är NÅD, som består av nykomponerad musik till ett urval av psaltarens texter. Musiken är skriven av David Ivarsson, präst i S:t Matteus kyrka i Malmö, och arrangerad för kör och instrument av Jenny Bergner, organist i Lackalänga-Stävie församling. Musiken premiärspelades den 17 oktober 2021 i S:t Matteus kyrka.

Allt är NÅD - hela livet är tecken på Guds omsorg och kärlek

Med titeln ”Allt är NÅD” tänker vi oss att inte bara det glada eller lätta är bevis på Guds nåd; HELA livet, med allt det rymmer, är tecken på Guds omsorg och kärlek. Psaltaren är fylld av texter som handlar om hur människor kämpar med sig själva och med Gud, med fiender, svek, ondska och obesvarad kärlek. Men, där sprudlar också lovsången över allt vackert och tacksamheten över livet och det skönt skapade.
– Allt genomsyras av en djup tillit till Gud, menar duon Ivarsson:Bergner

David satt en kväll i vintras och var så frustrerad över att inte kunna fira gudstjänst med församlingen, och frågade: - Vad ska vi göra för att härda ut?

– Vi bollade idéer och landade i att vi skulle skriva sånger för kör och/eller församling för att kunna användas i gudstjänsten. Sen började David producera låtar i en rasande fart som jag arrangerade för kör och instrument. Det var så självklart för mig att det skulle bli körarrangemang.

Jag tänker på kyrkokören som bärare av, och en del i församlingens lovsång, inte i första hand en grupp som uppträder för de andra. De här texterna har sjungits i gudstjänster under flera tusen års tid, och nu får vi ge vårt bidrag till musikens utformning.

Tanken har också varit att arrangemangen ska vara användarvänliga. Sångerna ska kunna användas i församlingar med olika förutsättningar i fråga om storlek på kör, eller om man har professionella musiker eller inte, säger Jenny Bergner.

– All den brustenhet och smärta som vi står i idag, är densamma som människor kämpade med förr i tiden också. I Psaltarens finner vi ett språk för dessa erfarenheter. Bönerna är inte redigerade eller tillrättalagda på något sätt. De kännetecknas av en kärv uppriktighet som hjälper oss förstå att till Gud får vi komma precis sådana vi är, med allt vad vi bär på.

Genom att skapa ny musik till dessa slitstarka texter hoppas vi kunna göra dem tillgängliga för människor idag, säger David Ivarsson.

Om psaltarens texter

Psaltarens texter finns i Gamla testamentet. De yngsta delarna är från c:a 300-talet f Kr. De äldsta är många hundra år äldre, men ständigt bearbetade tills de någon gång på 300-talet fick sin nuvarande form. Psaltaren har under årtusenden utgjort grunden för både judiskt och kristet böneliv. I Psaltaren återfinns böner för livets alla dimensioner. Tacksägelser och lovprisningar till Gud varvas med rop om hjälp och klagan. Bönerna präglas ofta av en slags oredigerad uppriktighet som ger ord åt människans utsatthet och längtan efter Gud.

Allt är NÅD – Ivarsson:Bergner

Gitarr: David Ivarsson
Piano: Jenny Bergner
Slagverk: Richard Bergner
Bas: Nils Hernqvist
Kontrabas: Stina Andersdotter
Violin: Hedda Heiskanen
Cello: Ulrika Mårtensson
Klarinett: Jonatan Jonsson
Sång: Sara Lindholm, Emma Wredberg, Jenny Bergner, Frida Reuter, Ella Cronberg, David Ivarsson,
Richard Bergner, Christoffer Hedén och David Moberg.

Alla låtar skrivna av David Ivarsson.
Arrangering och körinstudering: Jenny Bergner. Inspelad i Liv Produktion studio i Malmö av Christoffer Wallin.
Mixning och mastring Christoffer Wallin.
CD-omslag: Ann-Britt Boström