Interreligiös bön på World aids day

Nyhet Publicerad Ändrad

Välkommen till S:t Pauli kyrka 1 december kl 19.00 för att uppmärksamma världsaidsdagen.

World aids day i S:t Pauli kyrka är ett tillfälle att sätta hiv på agendan igen. Vi uppmärksammar hiv-siutationen i ett globalt, lokalt och religiöst perspektiv. Under kvällen finns också möjlighet att nämna vid namn de som vi saknar.

Stanna kvar efteråt och fika tillsammans! Vi bjuder på glögg och pepparkakor.

Agnes Hulander med flera

Talare

Povi Foly Lawson, Noaks ark Mosaik
Romdhane Boussaidi, Islamiska förbundet i Malmö
JP Mogkethi-Heath, Svenska kyrkan
Simon Blom, Hiv-Sverige/Positiva gruppen Syd
Oscar Bolanos Melian, Noaks Ark Mosaik
Förtroendevalda från Malmö stad

World Aids Day

Världsaidsdagen (WAD) är en internationell dag som instiftades 1988 för att skapa medvetenhet om hiv och aids och för att minnas de personer som avlidit i aidsrelaterade sjukdomar. Den 1 december uppmärksammas både de som lever med hiv, och de som världen över har avlidit och avlider i aidsrelaterade sjukdomar.

På Världsaidsdagen 2022 uppmanar FN och UNAIDS var och en av oss att ta itu med de ojämlikheter som håller tillbaka framstegen när det gäller att få ett slut på aids. Det är inte omöjligt. Låta oss prata hiv igen!

Svenska kyrkan Malmö är värd för arrangemanget i samarbete med Noaks ark Mosaik, Positiva gruppen Syd, Islamiska förbundet i Malmö och Hiv-Sverige.