Inspelat samtal: Konsten och Paradiset

Nyhet Publicerad Ändrad

Nu kan du se den tredje delen av samtalsserien om konstverket Paradiset av Elisabeth Olson från den 19 november i S:t Petri kyrka. Samtalet gick under rubriken ”Konsten och Paradiset" och panelens fokus denna gång var konstens symbolkraft, tolkningsmöjligheter och konstsyn i allmänhet och konsten i kyrkorummet i synnerhet.

Tredje delen av samtalsserien om konstverket Paradiset av Elisabeth Olson anordnades den 19 november i S:t Petri kyrka under rubriken ”Konsten och Paradiset”. Samtalspanelens fokus denna gång var konstens symbolkraft, tolkningsmöjligheter och konstsyn i allmänhet och konsten i kyrkorummet i synnerhet.

Varför väcker konstverket Paradiset så starka känslor så det t.o.m. bärs ut från kyrkorummet? Hur kan konstverket fungera befriande för människor?

Medverkande:

Petra Carlsson, professor i systematisk teologi

Mats Hermansson, präst och konstnär

Gunilla Hallonsten, kyrkoherde

Albin Tanke är samtalsledare

Organist Mats Hultkvist tolkar samtalet genom musik

Samtal om konstverket Paradiset del 3: Konsten och Paradiset

Den 19 november klockan 17:00 i S:t Petri kyrka är det dags för tredje delen i samtalsserien om konstverket Paradiset, som går under rubriken ”Konsten och Paradiset”.

Inspelat samtal: Ormen i Paradiset

Nu kan du titta på den andra delen av samtalsserien kring det omdebatterade konstverket Paradiset av Elisabeth Ohlson: ”Ormen i Paradiset”. Här lägger samtalspanelen bland annat fokus på hur man kan förstå människan bättre genom fördjupning i begreppen ont och gott.

Inspelat samtal: Med Paradiset för ögonen

Under Malmö Pride 7 juli 2022 hölls ett samtal i S:t Petri kyrka om Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset. På Svenska kyrkan Malmös Youtubekanal kan du se samtalet.

Samtalsserien om konstverket Paradiset på Youtube

Under Malmö Pride 7 juli 2022 hölls ett samtal i S:t Petri kyrka om Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset. Nu kan du se det första inspelade samtalet.