Fasadrenovering av S:t Johannes kyrka

Nyhet Publicerad Ändrad

Från måndag 9 januari 2023 och cirka fem år framåt kommer stenfasaden på S:t Johannes kyrka att renoveras. Arbetet kommer att ske i olika etapper, och kommer att påverka kyrkan på olika sätt vid olika tidpunkter. Kolla gärna in videosen om hur arbetet går till!

Byte av stenar i fasaden

S:t Johannes kyrkas fasad behöver renoveras, då väder, vind samt föroreningar har slitit på stenarna, och nu är vissa i så dåligt skick att de riskerar att falla sönder.
Under 2022 gjordes ett antal drönarflygningar för att lokalisera de dåliga stenarna och för att få deras mått. Detta gjordes för att underlätta renoveringsarbetet som innebär att de dåliga stenarna kommer att lyftas ut och ersättas av nya stenar.

Ett långt projekt med start i januari 2023

Projektet med att byta ut de dåliga stenarna i fasaden påbörjades måndagen 9 januari 2023, och den preliminära tidslinjen ligger över fem år.
Arbetet kommer att ske i olika etapper och i första etappen har byggnadsställningar rests på kyrkans norra sida (sidan mot Triangeln). Även stenar har transporteras till kyrkans mark för att påbörja arbetet med att byta ut de dåliga stenarna. Dessutom sker tvättning av kyrkan.

I omgångar kommer arbetet med fasadrenoveringen att påverka ljudbilden i kyrkan och i området runt kyrkan.

Följ med och se renoveringen på nära håll

I videon nedan får du höra projektledare Therese Jakobic från Svenska kyrkan Malmös fastighetsavdelning berätta om det pågående renoveringsarbetet och om de olika etapperna som projektet är indelat i.

I videon nedan berättar vice VD och projektledare Magnus Gustlin från Stucco Maestro om bygghyttan som finns att besöka vid S:t Johannes kyrka. Här kan du få se när stenhuggaren ger de stora stenblocken struktur bland annat. Kom förbi och kika!