Årskurs F-3

Här hittar du aktiviteter som passar barn som går i förskoleklass upp till årskurs 3. Anmäl din klass till aktiviteter som är aktuella för årstiden som t.ex julspel och påskvandring. Du kan även boka en visning av kyrka och kyrkogård eller varför inte prova att lägga en lektion i kyrkan istället för i klassrummet.

Julspel

Upplev julberättelsen i form av ett julspel med teater och musik. Följ med på ett spännande äventyr 2000 år tillbaka i tiden. Julspelet beräknas pågå ca 25 minuter.

När:
Datum kommer
Vem: För förskoleklass-årskurs 3
Var: I Syster Astrids kyrka, Husie församlingshem, Klågerupsvägen 254

Påskvandring

Att påsken handlar om ägg, godis och påskharar vet de flesta. Men vem var den där Jesus och vad hade han gjort för att bli uppspikad på ett kors?! Välkomna på en vandring där vi med alla sinnen får uppleva påskens historia och där vi får prata om påskens traditioner.

Vem: För årskurs 2-3
När: Datum kommer.  Ca 30 min
Var: I Syster Astrids kyrka, Husie församlingshem, Klågerupsvägen 254
Varför: Undervisningen i de samhällsorienterade ämnena (för åk 1-3) ska behandla några högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Några berättelser ut Bibeln och dess innebörd samt några av dem vanligaste psalmerna (utdrag ur läroplanen)

Visning av kyrka och kyrkogård

Många frågor kommer upp av att vara på ett ställe som man inte brukar vara på. Välkomna till Husie kyrka, vi kan finnas på plats och ge en rundtur och berätta om de olika symbolerna i kyrkan och ute på kyrkogården.
Kyrkan är även öppen vardagar mellan kl. 9.00-15.00, kanske vill ni flytta en lektion dit en dag? Anmäl också detta på förhand i så fall, så det inte är något annat inbokat i kyrkan.

Vem: För alla årskurser
När: HT och VT eller vardagar kl. 9.00-15.00
Var: Husie kyrka, Husie kyrkoväg 108
Varför: Undervisningen i de samhällsorienterade ämnena för åk 1-3 ska behandla religioner och platser för religionsutövning i närområdet.  Lgr 11- 5.14