Foto: Minna Karjalainen

Ta chansen att bli trainee - winwin både för unga och församlingar

Hallå där … Alice Karjalainen, en skånetjej på 21 år som just nu testar att jobba i Svenska kyrkan. Vad innebär det att vara trainee i Lunds stift?

- En trainee är en ung person som får möjlighet att följa kyrkans arbete via de olika yrkeskategorier som finns. Det är en betald praktik där tanken är att öppna upp ögonen för ett framtida jobb eller utbildning som kan leda till en tjänst i Svenska kyrkan.

Vad gör du som trainee?

- Jag är med i arbetslaget i två kyrkor i Malmö pastorat, Fosie och Oxie. Där har jag två pedagoger som handledare. Fokus är på att delta i all sorts öppen verksamhet och träffar för barn, unga och familjer. Till exempel bjuder vi från kyrkan på kaffe och kaka i Oxie centrum en gång i veckan. Det är uppskattat. Jag ansvarar också själv för att driva en barngrupp.

Roligast med ditt uppdrag?

- Helt klart bredden och variationen på det jag gör. Kyrkorna skiljer sig åt. Det är spännande att vara i två miljöer med olika förutsättningar. Fosie är mångreligiöst och mångkulturellt. Det sociala hjälpbehovet är stort och vi är mycket ute och rör oss. Oxie är en landsbygdsförort. Församlingen har en omfattande körverksamhet.

Hur kommer det sig att du är trainee?

- Innan jag slutgiltigt väljer studieväg och bestämmer mig för en inriktning tycker jag att det är en bra möjlighet att göra den här praktiken. Jag har redan provat på att jobba i kyrkan. Från augusti 2019 till juni 2021 hade jag en tjänst för Svenska kyrkans unga i Lunds stift.

Varför ska man som ung ta chansen att bli trainee?

- Det är ett perfekt sätt att på nära håll uppleva hur det är att jobba i Svenska kyrkan. Du är aktiv deltagare i arbetet och får en bild inifrån av hur det är. Så finns intresse för en yrkesframtid i kyrkan så rekommenderar jag det verkligen.

Varför ska församlingar erbjuda trainee-platser?

- Att få in en ung person som ser på saker på ett annat och kanske nytt sätt är väldigt viktigt och utvecklande.

Har du lärt dig mycket nytt?

- Absolut, varje vecka! Jag träffar så många människor. Kollegorna i arbetslaget ger mig också både lärdomar och perspektiv.

Hur ser du på din framtid? Tror du att det blir ett arbete i församling?

- Jag är inte hundra procent klar över vad jag ska satsa på ännu men jag är definitivt mer säker än innan. Jag har absolut fått mersmak. Just nu är det att bli församlingspedagog som lockar mig.

Vad brinner du för att jobba med?

- Att jobba med barn och unga i kyrkans sammanhang är väldigt kul. Barn och unga är framtiden men också nutiden. De har fullt av existentiella frågor och tankar även om de inte alltid har ord för det. Deras naturliga nyfikenhet är så härlig.​

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

FAKTA

• Svenska kyrkan behöver rekrytera fler medarbetare framöver, därför vill Lunds stift erbjuda unga människor att få prova på att arbeta i en församling.
  • Trainee är en form av praktik i Svenska kyrkan, en möjlighet för unga människor mellan 18 och 25 år att få prova på att arbeta i Svenska kyrkan och då också prova sin kallelse till tjänst i kyrkan.
  • Det är församlingen som rekryterar och anställer en trainee. Lunds stift ger ett ekonomiskt bidrag på 100 000 kronor per trainee.​ Traineen är anställd på 75 procent. Under tiden som trainee följer personen även en grundläggande utbildning om Svenska kyrkan på Jämshögs folkhögskola.​ ​
  • Tid för nästa traineeperiod är den 1 september 2022 till 30 juni 2023 Plats: I församlingarna i Skåne och Blekinge
  • Anmälan: Senast den 1 maj 2022 via denna länk

Läs mer om att bli trainee