En blå skylt med texten Naturreservat sitter på en trästolpe i skogen.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Nytt naturreservat på gång

Nyhet Publicerad

I Hjärnarp i nordvästra Skåne räknas insekter och vårblommor för fullt. Det är en del i processen som ska leda fram till att ett nytt naturreservat bildas på ett 11 hektar stort område som Lunds stifts prästlönetillgångar förvaltar.

Katarina Hallenborg, chef för Lunds stifts prästlönetillgångar, är glad över samarbetet med Ängelholms kommun och ser fram emot naturreservatets bildande.

-          Det är ett kvitto på att vi som markförvaltare skött om och utvecklat naturvärdena på ett bra sätt. Vi är generellt väldigt positiva till att områden som vi förvaltar får ett permanent skydd för framtiden genom att de blir naturreservat.

Katarina Hallenborg, chef för Lunds stifts prästlönetillgångar

Just nu undersöker konsultfirman Ekologigruppen djur- och växtliv, rödlistade arter och höga naturvärden i det 11 hektar stora området. Inventeringen pågår till och med hösten 2022 och kommer att ligga till grund för regler om hur naturreservatet ska skötas och skyddas i framtiden.

Området är redan i dag populärt för olika typer av rekreation, med bland annat utegym och elljusspår. Just närheten till bebyggelse tycker Maria Thyr, kommunekolog på Ängelholms kommun, är en viktig aspekt:

-          Vi är ju väldigt glada över att Svenska kyrkan vill bilda naturreservat i Hjärnarp och tog initiativ till detta. Den tätortsnära naturen är viktig för kommunen att värna eftersom den är så viktig för kommuninvånarna. Till vardags tar man sig nämligen ofta inte längre från bostaden än 300-500 meter för att komma ut i naturen. Vi ser framemot att bevara och utveckla både natur- och rekreationsvärdena som finns i området, säger Maria Thyr.

Någon gång under 2023 är det dags för Ängelholms kommun att fatta beslut om att formellt bilda naturreservatet.

Prästlönetillgångar

Lunds stifts prästlönetillgångar (PLT) består av prästlönefastigheter, det vill säga jord- och skogsfastigheter, samt prästlönefonder. Prästlönetillgångarna har till ändamål att bidra till Svenska kyrkans förkunnelse. I Lunds stift har egendomsnämnden till uppgift att förvalta dessa tillgångar.