Minskat svinn och goda matlådor i Ystad

Nyhet Publicerad

I Ystad pågår just nu ett samarbete som både lyckas minska matsvinn och samtidigt ger behövande personer en matlåda tillagad av restaurangkock. Hur är det möjligt? Jo, genom samarbete mellan Coop, Ystad saltsjöbad och Svenska kyrkan Ystad.

Projektet har varit i gång sedan i november 2022. Sammanlagt har över 1500 portioner levererats som matlådor genom Svenska kyrkan. Rent praktiskt går det till så att Coop står för råvarorna, Ystad saltsjöbad för kök och tillagning och Svenska kyrkan för distribution.

Råvarorna är mat som annars skulle slängts, trots att bäst-föredatum inte passerats. Frukt och grönt som fått en törn, förpackningar som blivit skrynkliga i transport – ja sådant som inte går att sälja trots rabatterat pris, räddas nu. Mottagare har tyvärr inte saknats, i dessa ekonomiskt bistra tider.

Christine Dahlberg, diakon i Svenska kyrkan i Ystad och delaktig i samarbetet, är glad över initiativet och påpekar att det knyter an till församlingsinstruktionen:

- Vi ska vara en kyrka mitt i staden, och det här är ett sätt att vara det, tycker jag. Vi visar att vi finns till och finns där människor finns.
Susanne Keyser, kyrkoherde, håller med:

- Visst är det fantastiskt att när vi hjälps åt så kan vi hitta nya lösningar tillsammans. För mig handlar det också om hur vi vill att vårt samhälle ska se ut, när vi gör saker tillsammans så kan vi åstadkomma så mycket mer.

Kommer samarbetet att fortsätta?

Behoven styr förstås hur vi arbetar, och just nu finns ett behov av det här stödet, så vi jobbar på med det, säger Christine Dahlberg.

Text: Sofia Lindstrand