Rum med målningar av himlar på väggarna och lutade mot väggarna.
Foto: Cecilia Edefalk

Cecilia Edefalk ställer ut himlar i kryptan

16 juli till 21 augusti ställer Cecilia Edefalk ut sitt måleri Lunds domkyrkas krypta. Himlen i olika blå toner möter besökaren som stiger ner i kryptan.

Målningarna blir till blå fönster i stenrummet

I sommar ställer konstnären Cecilia Edefalk ut sina tavlor på temat ”Himlar” i Lunds domkyrkas krypta. Himlen i olika blå toner möter besökaren som stiger ner i kryptan. I det inre, undre rummet bryter himlen fram. Som en oändligt rymd. Konstnären tänker sig målningarna som blå fönster i stenrummet.

- Jag kommer visa mindre målningar föreställande himlar. Blå himlar. Jag tror att det blir väldigt vackert med blå ”fönster i det tunga stenrummet. Målningarna kommer få sin självklara placering genom att jag använder spikar som redan sitter på väggarna i kryptan, säger Cecilia.

Himlen är ett motiv med många uttryck

Edefalk har studerat himlar för sitt måleri. Och utforskat skillnaden mellan blå färg och blå rymd. Den som besöker utställningen kan fortsätta utforskandet i en egen meditation i kryptan.

- Jag skulle måla blåa målningar till ett konstnärsuppdrag och då började jag studera himlen medvetet. Vissa av målningarna är tester och lek med färgen medan andra är försök att måla himlen som ju har så väldigt många uttryck. Det kanske är dags att måla blå luftänglar.

Utställningen öppnas med ett samtal

Utställningen pågår 16 juli-21 augusti. Den öppnar med ett samtal mellan konstnären och domkyrkokaplan Lena Sjöstrand lördag 16 juli kl. 10.30, direkt efter lördagskonserten som börjar kl. 10.

Text: Lena Sjöstrand, domkyrkokaplan.

Cecilia Edefalk

Född 1954

Bor i Stockholm

Utbildning från Konstfack och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Tidigare utställningar

År 1988 hade Cecilia Edefalk sin genombrottsutställning på Galleri Wallner i Malmö. Hon ställer ut såväl nationellt som internationellt. I Skåne har man under senare år kunnat se hennes verk bland annat på Galleri Arnstedt i Östra Karup, Malmö konstmuseum och i Lunds konsthall. År 2005 ställde hon senast ut i Lunds domkyrkas krypta, då med utställningen ”Budbärare” i en anpassad version för kryptan. Stora ockragula målningar fyllde då rummet med ljus.

Mer

Cecilia Edefalk finns representerad på till exempel Malmö konstmuseum, Moderna museet i Stockholm, Museum für Moderne Kunst i Frankfurt am Main samt FRAC, Franche-Comté.