Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Grundkurs för ideella som vill leda gudstjänst

Nyhet Publicerad

Hösten 2023 ordnar Lunds stiftskansli en grundkurs för dig som är ideell i församling eller pastorat och vill leda gudstjänst. Kursen hålls på Stiftsgården Åkersberg i Höör. Anmälan görs av din hemförsamling senast 16 juni.

Kursens innehåll

Kursen ger en övergripande orientering för ideella att leda gudstjänst, andakter i olika grupper, utlysta gudstjänster såsom högmässogudstjänst, helgmålsbön etc.

Kurstillfällen

Kursen är uppdelad på tre kurstillfällen, varav ett tillfälle är med övernattning. Som kursdeltagare måste du vara med vid alla tre tillfällena.

Kurstillfälle 1, 16 september

Vid första kurstillfället arbetar vi med gudstjänstens uppbyggnad, formalia och innehåll, bibeltolkning samt enklare predikan. Det blir också tillfälle för samtal och övning. Vid första tillfället kommer du att få kurslitteratur samt en uppgift att arbeta hemma med.

Medverkande: Kerstin Wimmer, Jan-Olof Aggedal, Eva Wulff, Fredrik Beverhjelm.

Kurstillfälle 2,  7-8 oktober (med övernattning)

Vid andra kurstillfället fördjupar vi oss i bön, psalmbok, kyrkoår och evangeliebok. Du får öva på läsning och gestaltning, fira gudstjänst, reflektera över delaktighet i gudstjänst, samverkan före och under gudstjänster.

Medverkande: Kristina Berlin, Maja Malmström, Åsa Egnér, Jonas Ahlner, Eva Wulff, Fredrik Beverhjelm.

Kurstillfälle 3, 11 november

Vid det tredje kurstillfället samtalar vi kring uppgiften att leda gudstjänst och vad det betyder att visa på evangeliet, reflektion över vilka vi möter och synen på dem vi möter utifrån hemuppgift. Återkoppling till Martin Luthers tankar om rätten att få tolka och läsa Bibeln på sitt eget språk.

Medverkande: Mats Aldén, Eva Wulff, Fredrik Beverhjelm.

Kostnad

Kursen kostar 1000 kronor inklusive kurslitteratur, lunch, kost och logi på Åkersberg. Kurskostnaden är kraftigt subventionerad eftersom det är ett pilotprojekt. Vid uteblivet deltagande tas avgift ut.

Anmälan

Anmälan görs av din hemförsamling senast 16 juni. Varje församling har möjlighet att anmäla fem deltagare. Hemförsamlingen anmäler deltagarna via intranätet Kornet (obs, kräver inloggning).