Ung tjej med blont långt hår.
Foto: Fredrik Leo Sandberg

Gör som Vera – bli trainee i Svenska kyrkan

Hallå där Vera Landin, en Staffanstorpstjej på 20 år som efter gymnasiet testar på att jobba i Svenska kyrkan, närmare bestämt i Uppåkra församling. Vad gör du om dagarna som trainee?

Vad gör du om dagarna som trainee?

-  Jag jobbar främst med de verksamheter som riktar sig till barn, unga och familj. Det är allt från öppet hus med barn 0-6 år tillsammans med förälder till olika grupper för barn i skolåldern. Sen är jag även med och jobbar med konfirmanderna vi har i församlingen och planerar träffarna, är med på läger och liknande.

Vad är roligast med att vara trainee?

- Den listan kan göras väldigt lång. Men om jag skulle välja en sak så måste det vara mötet med alla människor, de som besöker församlingen och kyrkan och de som kommer när vi har verksamhet. Och alla kollegor jag får jobba med såklart, för det är fantastiskt roligt, inspirerande och motiverande. Något jag tycker är väldigt roligt är planeringen och förberedelserna inför grupperna och träffarna, att få planera ihop saker som man tror barnen och ungdomarna tycker blir kul.

Hur kommer det sig att du sökte till trainee-programmet?

- Jag visste inte vad jag skulle göra efter studenten, men jag visste att jag trivts väldigt bra i kyrkan när jag jobbat som konfirmandledare och varit med i olika körer. Under gymnasietiden var församlingen som ett andra hem för mig. Av en ren slump såg jag på Facebook eller om det var Instagram att Uppåkra församling sökte en trainee. Dessutom har jag en vän som varit trainee i Burlövs församling som berättat om hur det var. Jag älskar att jobba och hjälpa till här där man får möta människor i alla olika skeenden i livet. Det känns som att det är detta ska jag göra med mitt liv, men vilket yrke är fortfarande en obesvarad fråga. Traineeåret blev min chans att få göra det jag redan tycker så mycket om och få se och lära mig nya saker och få nya perspektiv.

Har tiden som trainee blivit som du tänkte dig?

- Jag hade inte jättemycket förväntningar inför mitt trainee-år, men det har blivit bra. Församlingen och de jag jobbar med har fått mig att tro på mig själv. Idag vågar jag göra saker jag tidigare tyckte var skrämmande, som att tala inför människor och ta ett större ansvar i grupper. Jag har fått insyn i församlingslivet, i verksamheterna, de olika yrkesrollerna och allt förarbete som inte syns utifrån. Och mer kunskap och förståelse för församlingen som helhet, att allt hänger ihop. Om man plockar bort någon eller ta bort en verksamhet så fattas en pusselbit. Alla som jobbar inom församlingen hjälper människor fast på lite olika sätt. Det är roligt och vackert att se hur alla spelar en viktig och betydande roll för att allt ska fungera. Tillsammans skapar man ett helt pussel och tillsammans är man en församling.

Vad skulle du säga till den som funderar på att söka till trainee-året?

- Gör det! Det är ett perfekt tillfälle att få se helheten i en församling och testa på. Även om du inte är säker på vad du vill jobba med i framtiden så ger året som trainee erfarenheter och kunskaper du alltid kan ha nytta av. Det är en upplevelse som man bara är med om en gång i livet. Och det är inget du kommer ångra. Får du chansen att vara trainee så våga fråga, testa och var nyfiken på allt. Detta är din chans att få så mycket insyn som det bara går i en församling, de olika yrkesrollerna och uppgifterna.

Tror du att du kommer att jobba inom Svenska kyrkan i framtiden?

- Det finns mycket som lockar och det finns oändliga möjligheter känns det som. Även om jag inte vet hur min framtid ser ut så vet jag att min framtid är inom Svenska kyrkan. Jag ska bara hitta rätt väg för mig. Kyrkan har en viktig och betydande roll i samhället, därför är det en arbetsplats som lockar mig. Jag vill kunna tänka när jag är äldre att jag har hjälpt människor och gjort skillnad i någons liv. Det är så viktigt för mig, för Svenska kyrkan har spelat och spelar en viktig roll i mitt liv.

Läs mer om traineeprogrammet och hur du ansöker

Trainee i Lunds stift

Trainee är en form av praktik för dig som är mellan 18 och 25 år och är nyfiken på att arbeta i Svenska kyrkan. Under nio till tio månader får du följa olika yrkeskategorier och verksamheter.

Är din församling intresserad av att ta emot en trainee?

På Svenska kyrkans intranät Kornet finns det mer information för församlingar som är intresserade av traineeprogrammet. Observera att Kornet kräver inloggning.