En utomhusannons i somrig gatumiljö.
Lyssna

Nyhet / Publicerad 9 oktober 2024 / Ändrad 22 oktober 2024

Gå med i den nationella informationskampanjen

Ett brev om den nationella kyrkovalskampanjen har skickats till alla kyrkoherdar i Lunds stift. Om så många som möjligt bidrar ekonomiskt får kampanjen största möjliga genomslag i landet.

Nedanstående information skickades ut via post till alla kyrkoherdar i stiftet den 3 oktober 2024. Samma information skickades även med e-post till kyrkoherdarna, samtliga officiella e-postbrevlådor och till alla stiftets kommunikatörer:

Kommunicera kyrkoval 2025 – gå med i den nationella kampanjen   


 Inför nästa års kyrkoval har nationell nivå tagit fram den gemensamma informationskampanjen ”Rösta för en ljusare framtid”. Målet med kampanjen är att med gemensamma krafter göra valet synligt och känt i hela Sverige.   

I kampanjen ingår   

  • tv-reklam i TV4 
  • rikstäckande radioreklam  
  • helsidesannonser i de tre största dagstidningarna 
  • utomhusreklam storbildsskärmar  
  • annonser hos Schibsted Display - kampanjen syns på Sveriges största och mest populära sajter  
  • annonsering på Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat, TikTok, Twitch 

 

Mer information om kampanjen hittar du på Kornet - Kommunikation - Kampanjer - Kyrkovalskampanj 

För att kampanjen ska vara möjlig krävs att vi alla är med och bidrar ekonomiskt: stift, pastorat och församlingar. Tillsammans får vi största möjliga genomslag i hela landet.  

Stiftsstyrelsen i Lunds stift har beslutat att gå in med cirka 200 000 kronor och vill uppmuntra alla församlingar och pastorat att bidra ekonomiskt till kampanjen. Rekommendationen är 4 kronor per röstberättigad medlem i församlingen/pastoratet, men varje bidrag är välkommet.   

Så går det till  

Lunds stiftskansli koordinerar insamlingen av pengar från församlingarna i stiftet och förmedlar pengarna vidare till nationell nivå. Som församling kan du önska att dina pengar ska användas i annonser i en viss kanal, till exempel en annons i din lokala tidning. Stiftskansliet har önskat annonsering i kollektivtrafiken i Skåne och Blekinge.  

Kyrkokansliet i Uppsala producerar, planerar och bokar in alla medieköp i samarbete med mediebyrån Scream.   

Under kommande veckor kommer Lunds stifts samordnare för kyrkovalskommunikation och koordinator, Therese Riandebäck, att ta kontakt med dig för att höra hur församlingens planer ser ut när det gäller att kommunicera kyrkovalet och möjligheten att bidra.   

Har du frågor, kontakta Therese Riandebäck, therese.riandeback@svenskakyrkan.se    
040-27 94 23.  

Med vänliga hälsningar  

​​Linda Raimosson​ 
​​Stiftsdirektor​ ​​Lunds stiftskansli​