Foto: Maria Lundström

1800-tals kyrkan i Ignaberga bjuder in till Church Keys - Kyrkorock

Tillhör du dem som älskar när kyrkorummet fylls av levande musik? Då är detta ett evenemang för dig! Den 24 september dukas ett spännande program upp. Det blir en konsertkväll med tre sinsemellan olika artister: Pernilla Andersson, Loney Dear och Elin EllyEve Svensson.

Snart är det dags för höstens stora happening i Ignaberga nya kyrka intill Hässleholm. Den 24 september bjuder på ett unikt tillfälle, då äger Church Keys - Kyrkorock rum!

Syftet med Church Keys - Kyrkorock är att fylla underutnyttjade kyrkor med musik, erbjuda spännande spellokaler för både kända och okända artister och att få nya grupper att upptäcka det fantastiska kyrkliga kulturarvet.

Det är många som gått samman för att skapa arrangemanget. Några av dem ser du på bilden ovan. Möt några av de entusiastiska personer som är engagerade bakom kulisserna. Utifrån sina olika yrkesroller är de med och driver projektet.

Urban Hagberg är biträdande kyrkoherde och leder arbetet i församlingen:

Bäst med Church Keys – kyrkorock?

- Det är mycket som ryms i kyrkans rum och musikens roll är central. Musiken är inte statisk, den utvecklas hela tiden. Här kommer vi att få uppleva lite annorlunda genrer än vad som är brukligt. Allt kommer att gifta sig – kyrka, kultur och musik.

Är dina medarbetare taggade inför den 24 september?

- Ja, absolut! Det finns en lång rad som är involverade: Kyrkorådet, alla kategorier av anställda och inte minst våra ideella.

Ni har en stor skara av ideella i församlingen.

- Vi är glada och stolta för att uppemot 500 personer som är frivilligt engagerade. Till dem räknar vi även våra körer.

Hur ser du på höstens arrangemang i Ignaberga?

Det är vackra Ignaberga nya kyrka som är spelplats för konsertkvällen. Foto: Maria Lundström

- Mycket som händer lokalt är Hässleholmscentrerat men vi vill att hela församlingen ska leva. I Ignaberga finns två intressanta kyrkor men där sker mindre aktiviteter. Därför är det så gott att sätta fokus på platsen och kyrkorna där.

Musik som förenar

- Jag tycker att det är fantastiskt roligt att flera aktörer drivs av samma mål och samarbetar kring den här kvällen: Vi i församlingen, Lunds stift, studieförbundet Sensus och andra.

- Jag ser fram emot att det blir en mötesplats där musiken förenar. Det blir roligt att möta alla som kommer!

Mattias Vad Jensen är kyrkomusiker i Hässleholms församling och en av projektledarna för arrangemanget den 24 september:

- Det är mycket positivt att kyrkan lokalt väljer att göra en sådan stor satsning tillsammans med stiftet. Här vågar man ta annorlunda grepp för att tillgängliggöra kyrkorummet. En kyrka som har varit stängd i många år öppnas upp i flera bemärkelser, för en spännande genreinriktning och för en delvis ny publik.

- Ignaberga nya kyrka är vacker. Den är som en tidskapsel. När du går in genom portarna reser du långt tillbaka i tiden. Rent akustiskt är den en pärla. Det är en väl fungerande konsertkyrka med fin efterklang. Den fungerar lika bra för en liten sättning med klassisk musik som för en gospelkör med fullt komp.

Vad ser du särskilt fram emot?

- Jag tycker mycket om Loney Dears musik. Det är ett pop- och syntsound som bryter av och som inte är mainstream. Kvällen bjuder på tre väldigt olika akter som bildar helhet och kompletterar varandra. Den spännvidden blir spännande att ta del av. Jag hoppas att vi säljer slut till sista plats och att det blir en helt magisk konsertkväll!

Nypremiär efter en tid av pandemi

Slutordet går till Heikki Ranta som driver och leder projektet i sin roll som stiftsantikvarie i Lunds stift. Heikki är nöjd med att höstens happening äntligen ska gå av stapeln.

- Det är efterlängtat att samlas igen efter en tid då vi inte kunnat mötas.

Musikaliskt fyrverkeri

- Kvällen bjuder på tre proffsiga artister. Det blir en härlig mix och ett musikaliskt fyrverkeri som kommer att ljuda under Ignabergas vackra kyrkovalv. Det blir häftigt att gjuta liv i denna kyrka som förtjänar att uppmärksammas. Jag hälsar alla varmt välkomna, avslutar Heikki Ranta.

maria.c.lundstrom@svenskakyrkan.se

Sist men inte minst! Här kan du läsa mer om de tre artisterna och om det praktiska kring den 24 september. Till konsertkvällen köper du biljett via Tickster.

Observera att stiftets kulturarvsdag, som skulle gått av stapeln under dagtid i Ignaberga, är inställd.

FAKTA

Världspremiären för Church Keys - Kyrkorock i Lunds stift ägde rum i Ignaberga nya kyrka den 7 september 2019. Kvällen blev en succé och kyrkbänkarna var fyllda till sista plats. De artister som uppträdde var Di Leva, Ved, Areskog & Bergkvist samt familjen Sigvardsson.

Fotnot. På bilden ovan tagen i Ignaberga nya kyrka ses de intervjuade: Urban Hagberg, andra från vänster på första bänkraden, Mattias Vad Jensenlängst till höger på andra bänkraden och Heikki Rantalängst till höger sista bänkraden.

Övriga på bilden: Mac Ruzic, verksamhetsutvecklare Sensus, Pia Ukkonen, handläggare Lunds stift samt Åsa Eriksson Green, första bänkraden. Torgny Storm, kyrkvaktmästare Hässleholms församling, andra bänkraden. På tredje bänkraden Christina Liljegren, präst Hässleholms församling samt Janet Nilsson och Kerstin Andersson, Ignaberga kyrkliga arbetsförening. Bakom dem Frida Lunnergård, praktikant inom diakoni och Magnus Lennartson, diakon. Längst bak Maria Svenson, kommunikatör Hässleholms församling.

Välkomna till en konsertkväll med Church keys - kyrkorock

För andra gången i världshistorien arrangeras Church Keys - kyrkorock, detta den 24 september 2022. Kvällen bjuder på högklassig konsert med artisterna Pernilla Andersson, Loney Dear och Elin EllyEve Svensson.