Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Kyrkan finns med i livets olika skeenden. När vi föds och dör och det som sker där emellan. I Svenska kyrkan finns fyra kyrkliga handlingar som förrättas av en präst. Vi firar och sörjer, ofta tillsammans med nära och kära. Här kan du läsa mer om dem, vad de innebär, hur de går till och hur du kommer i kontakt med oss för att boka.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Att döpas är att välkomnas in i den kristna kyrkans gemenskap. Det är en gemenskap som sträcker sig genom alla tider och genom kyrkan över hela världen.

Konfirmand i Lunds östra stadsförsamling

Funderar du också på livet? Om vart just du är på väg och för vem du är viktig? Fundera på att börja i en konfirmandgrupp! För dig som är född 2010 och funderar på konfirmation nästa år, kolla in våra grupper 2024-2025. För dig född 2009 är det kanske inte riktigt försent än för att hänga på en av våra grupper för 2023-2024.

Vigsel

En kyrklig vigsel gör bröllopet till högtidsstund med glädje och fest, ett minne att bära med sig genom hela livet.

Begravning

Att en människa som står en nära dör är en av de största sorgerna att bli drabbad av. Begravningen ger hjälp att komma vidare. Det är en stund för avsked, tankar och minnen och också en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den hjälper oss att hämta kraft och komma vidare i sorgen.

Boka dop, vigsel och begravning

Svenska kyrkan i Lund har en gemensam expedition.

Öppet- och telefontid

Vardagar kl. 9-15 (Lunchstängt 11:30-12:30)

Under veckorna v. 26-33
har vi öppet kl. 9-14 med lunchstängt 11:30-12:30.

lundspastorat.exp@svenskakyrkan.se

Petersgården, Trollebergsvägen 43, Lund