Frågor och svar om dop

1. Vart vänder man sig för att beställa tid för dop?

Om man vill boka ett dop ringer man pastorsexpeditionen tel 0240-66 90 20. Våra öppettider på exp. är mån-fre kl 9-12,  Ons öppnar vi kl 10.00.

Det går också bra att skicka förfrågan via e-post till ludvika.forsamling@svenskakyrkan.se. Ange då namn och telefonnummer så vi kan kontakta er.

2. Kostar dopet något?

Nej, att döpa kostar ingenting.

3. Kan jag döpa i Ludvika även om jag bor i någon annan församling?

Ja, det går bra. Du ringer bara och bokar tid hos pastorsexp. i Ludvika. Vi ordnar med de blanketter som behövs och det kostar heller inte något extra.

4.Kan syskon döpas samtidigt?

Naturligvis går det bra. Det har även hänt att föräldrar som inte är döpta har passat på att döpa sig samtidigt med att barn blir döpta. Några har också passat på att gifta sig i samband med dopet.

5. Kan man döpas som vuxen?

Självklart!  Svenska kyrkan har inte omdop som vissa frikyrkor har. Är man döpt så gäller det hela livet, men blev man inte döpt som barn går det bra att bli det som vuxen. Tillsammans med prästen går man då igenom lite vad dopet innebär innan dopet äger rum.

6. Musik?

Någon av våra anställda kyrkomusiker finns alltid med vid dopet om det sker i någon av våra kyrkor och naturligtvis kostar det inget extra.

Om du har någon vän eller släkting som vill sjunga går det jättebra. Om musikern ska vara med och ackompanjera behöver man ta kontakt i god tid. Det går även att fråga våra kyrkomusiker om de vill sjunga någon sång. Om ni kontaktar våra musiker kan ni också få tips på sånger och musik.

7. Fadder? ( Gudmor och Gudfar)

Om ni vill utse någon fadder så anmäler ni det. Det är inget måste. Man kan utse en eller fler faddrar. Det enda kravet vi har är att faddern är döpt.

8. Var kan man ha dopet?

Det vanligaste är att dopet sker i någon av våra kyrkor, Ludvika Ulrika kyrka eller Lillkyrkan.  Dopen sker vanligtvis på lördagar eller söndagar. Om ni skulle önska en annan dag och och tid försöker vi ordna det. Vill man att dopet ska ske i hemmet går detta också bra.

9. Samling efter dopet?

Om man vill ha en samling efter dopet finns möjligheten att i mån av ledighet, få låna något av våra församlingshem. Man får då tillgång till kök och porslin. Nyckel hämtas i förväg så att man kan duka och göra i ordning. Säg till om detta när ni bokar dopet så blir ni kopplade till respektive husmor för information.

10. Låna dopklänning?

Om det är ett litet barn som ska döpas finns det dopklänning att  låna gratis i församlingen.

11. Dopljus, dopbevis?

I samband med dopet får det döpte ett dopljus av församlingen, likaså får ni ett dopbevis. Faddrar får också ett fadderbevis.