Other languages with Google Translate

Use Google to automatically translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Prata med oss

Kontakt

Ludvika församling Besöksadress: Faluvägen 1, 77131 Ludvika Postadress: BOX 293, 77126 LUDVIKA Telefon:+46(240)669020 E-post till Ludvika församling

Jourhavande präst

Kyrkan kan hjälpa dig. Akut samtals- och krisstöd.

Gudstjänst

Gudstjänsten är öppen för alla Gudstjänster firas varje söndag i Ludvika församling, och ofta andra dagar också.

Kristen gudstjänst
En kristen gudstjänst kan gå till på många olika sätt men nästan alltid förekommer lovsång till Gud, textläsning ur bibeln och bön.

Måltiden viktig
Redan tidigt i den kristna historien blev måltiden ett viktigt inslag i gemenskapen. Det var en kärleksmåltid då man delade med sig av maten. Måltiden utvecklades snart till en handling då man mindes lärjungarnas sista måltid tillsammans med Jesus. Man försökte tolka betydelsen av att Jesus hade dött och uppstått. Den måltiden, nattvarden, firas fortfarande i alla kristna kyrkor mer eller mindre ofta.
 
Öppen för alla
Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, troende och icke troende. I gudstjänsten får vi hjälp att tolka våra liv och möta Gud. Men gudstjänsten är också ett tecken och vittnesbörd om kyrkan tro och närvaro i samhället. 
För den som är ovan kan det kännas lite främmande. Språket kan vara

högtidligt och det sägs och görs kanske saker som är svåra att förstå betydelsen av.

Ordningen för söndagens huvudgudstjänst finns i slutet av Psalmboken. Du kan också alltid fråga. Välkommen!