Samtal

I kyrkan finns det olika möjligheter till enskilda samtal med en präst eller en diakon. Varje natt går det att ringa till Jourhavande präst.

Vi erbjuder enskilda samtal utifrån behov

Svenska kyrkans präster och diakoner har utbildning i samtalsstöd och själavård. Samtalen kan handla om allt i livet: oro, stress, sorg, andlighet, tro, hopp och kärlek. Präster och diakoner har tystnadsplikt och samtalen är alltid gratis. Vanligtvis finns möjlighet att få tid för samtal inom en vecka.

En särskild form av samtal och själavård är bikten. Bikten är en väg till försoning med Gud och med oss själva.

Kyrkan är till för fler än många tror

Vi vill värna människors existentiella och andliga behov utan krav på religionstillhörighet eller trosuppfattning.

Välkommen att höra av dig!

Behöver du samtala med någon? Fyll i namn och telefonnummer så blir du inom kort kontaktad av en präst eller diakon, detta meddelande läses enbart av den personen.

Kontaktpersoner för enskilda samtal

I alla våra kyrkor finns präster och diakoner som har tid för enskilda samtal. De har utbildning kring sorg och erfarenhet av döden och förlusten.

Samtalsgrupper om sorg

I en samtalsgrupp träffas sörjande för att dela tankar och erfarenheter med andra som går igenom något liknande.

En vit nallebjörn sitter lutad mot en liten träkista. Några blommor ligger på kistan.

Samtalsgrupp för dig som förlorat ett barn

Samtalsgruppen är till för dig som drabbats av sorg och som har behov av att samtala med andra i liknande situation.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Sjukhuskyrkan

Alla människor har någon gång under sitt liv kontakt med sjukvården. Sjukhuskyrkan i Linköping finns till för alla som vistas på sjukhuset; patienter, närstående, de som arbetar inom vården samt studenter som befinner sig på sjukhuset under sin utbildning.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

En kvinna i stickad tröja talar teckenspråk mot kameran.

Samtalsjour för döva via bildtelefon

Svenska kyrkans nationella jourtelefon på teckenspråk har ett uppehåll under våren.

Jourhavande präst 112

Jourhavande präst är öppen för alla som behöver en medmänniska att prata med. Du når Jourhavande präst via nödnumret 112 varje natt mellan 21 och 06. Samtalet är gratis och syns inte på din telefonräkning.

När du ringer Jourhavande präst får du prata med en präst från Svenska kyrkan som har ett särskilt uppdrag och utbildning för att tjänstgöra i jouren. Precis som i vanliga enskilda samtal har prästen tystnadsplikt.

Det går också att kontakta Jourhavande präst via chatt eller digitalt brev. Följ länken ovan för att läsa mer om det och mer om Jourhavande präst.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan erbjuder samtalskontakt med både patienter, anhöriga och medarbetare på sjukhuset. Samtalen kan äga rum på avdelningen eller i något av Sjukhuskyrkans samtalsrum.

Sjukhuskyrkans expedition har telefon 010-103 34 95, där finns en röstbrevlåda om ingen har möjlighet att svara. Du kan även du be personalen kontakta Sjukhuskyrkan.

Här kan du läsa mer om Sjukhuskyrkan