En kvinna sitter på en bönepall på en kyrkas golv, med knäppta händer och slutna ögon.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

I stillhet: Meditation

En övning i att vara i sitt centrum, att bli ett med sig själv. För många är detta en läkande övning i stillhet, som är andlig, kroppslig och mental. Kom med på en stunds nedvarvning och återhämtning - meditation - att bli ett med sig själv. Varannan tisdag våren 2024 kl. 18.00, Aspenäs kyrka

Metoden som vi använder oss av kallas Za-Zen. Som innebär att sitta sig till stillhet, till en djup vaken vila och avspändhet. Med hjälp av en hållning som möjliggör en fri andning och med ett inre förhållningssätt som låter tankarna komma och gå, får allt vara som det är för en stund. Det hjälper oss att komma till ro.

Människor i alla kulturer funnit en fungerande metod att komma till sig själva och finna frid genom meditation. Det är en väg till personlig och andlig mognad. Känner vi frid och harmoni fungerar vardagen bättre.

Meditation:

• bidrar till detta genom att ge en djupare kropps- och självkännedom.
  • hjälper oss att komma i balans, öka vår stresstålighet och koncentrationsförmåga.
  • är ett stöd för ett existentiellt sökande - en längtan efter djup och mening i livet.
  • är ett sätt att finna Gud. Meditationen i den Kristna kyrkan har den en riktning. En tillförsikt till att Gud är kärlek och verkar genom den och att vi är inneslutna i den. Den brukar också kallas Kristen djupmeditation.

Kostnadsfritt
Kuddar, pallar och dynor finns här. Ta med dig ett par raggsockar och en extra tröja om du är frusen.

Tisdagar (ojämna veckor) 2024 kl. 18.00–19.30, Aspenäs kyrka
Anmälan behövs inte

Program

Sittande meditation, Za-zen, är ett sätt att sitta i vaken vila eller avspänd uppmärksamhet. Det är en övning i närvaro, uppmärksamhet, andlighet och acceptans. Vi sitter tysta i upprätt hållning på stol, kudde eller meditationspall i två 20-minuterspass. Mellan passen sker ett kort moment av meditativ gång. Vi börjar med avslappningsövning.

18.00: Introduktion för dig som inte har mediterat förut. Stilla musik i kyrkan.      18.30: Meditationen börjar
19.30–20.30: Te och möjlighet till samtal och delande

Med hjälp av boken ”Lita på att det ljusnar” av Tomas Sjödin får vi möjlighet att reflektera kring vår vardag.