Prästgården, här finns avdelningarna Duvan, Fisken och Prästkragen.
Foto: Peter Ebbesson

Förskolan

För oss är det viktigast att skapa en trygg, positiv och lärorik miljö där varje barn känner sig sett och respekterat. Vi sätter barnens kompetens i centrum och strävar efter att ha små barngrupper med hög personaltäthet för att säkerställa hög kvalitet i vår verksamhet.

Söker du en förskola som ger det lilla extra? Då har du kommit rätt. Vår förskola har en kristen profil och följer de krav som Lerums kommun och Skolverket ställer. Skollagen och “Läroplan för förskolan” är, som för alla förskolor, våra styrdokument.

Vår förskola består i dagsläget av fyra avdelningar. I Prästgården välkomnas de yngsta barnen till Duvan (1-2 år ca 8 barn) sedan flyttar de försiktigt över till Solen (3-4 år, ca 10 barn) för att sist flytta upp till Regnbågen (5-6 år, ca 16 barn).

I Aspenkyrkan vid Hulan, tar vår åldersblandade avdelning, Fyren, emot (1,5-6 år, ca 14 barn)

Prästgården

Prästgården, en fin plats mellan Hallsås och Höjdenområdet, erbjuder förutom en vacker byggnad en stor och underbar trädgård som inbjuder till många olika aktiviteter. Vi tillbringar mycket tid utomhus och de äldre barnen tar också regelbundna utflykter till skogen. Även de yngre barnen utforskar närområdet på sina promenader. Ibland har vi roliga gemensamma aktiviteter i hela huset för att stärka banden mellan avdelningarna, och vi samarbetar alltid på morgnar och eftermiddagar.

Fyren

Avdelningen Fyren, ligger på övre plan i Aspenkyrkas församlingsvåning. Det är mysiga lokaler som skapar en trygg känsla för den lilla barngruppen. Samtidigt har vi tillgång till kyrkan och församlingshemmet för sång och lek när vi vill ha lite extra skoj. Vi fokuserar mycket på lek och tillbringar mycket tid utomhus på vår gård. Promenader och utflykter är blir det ofta eftersom vi har varierande naturområden nära till hands.

Oavsett vilken av våra avdelningar som passar ditt barn bäst ser vi fram emot att välkomna er till vår förskola!

Förskolan är inte vinstdrivande och avgifterna är de samma som i kommunen.

Här kan du anmäla ditt barn till förskolan.