Några äldre damer gör mackor vid ett bord med olika pålägg.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Äntligen måndag

Äntligen måndag är en mötesplats där du möter andra dagledig och seniorer. Här kan du få lära känna nya människor och ta del av härlig varm gemenskap. Måndagar 2024 kl.11.30, Lerums församlingshem

Programmet innehåller andakt, fika, och föredrag, eller sång och musik. Det varierar allt ifrån bilder och berättelser om egna resor, kultur, historia, andligt innehåll. Se nedan.

Kostnad för fika: 30 kr.
​Kaffe/te, smörgås och kaka

Måndagar 22 jan – 27 maj 2024 kl.11.30- 13.30, Lerums församlingshem

Program

• 22 januariBritta Dahlberg Visar målningar och läser texter. Vägen, havet och landskapet.
  • 29 januari Gerd Riccius Det gamla Haga från 1600 – talet fram till våra dagar
  • 5 februari Birgitta Sanden: ”Då och nu”

• 12 februari Johan och Lars- Eric frendberg: Allt från mjuka visor till svängig rock´n roll med bl.a. Peter Le arcs och Bruce Springsteens texter och musik.
  • 19 februari Ulf Magnusson värmland: ”En rundresa i Skandinavien”
  • 26 februari Maria Carlsson: Hur kom det sig att jag startade en skola i Afrika

• 4 mars  Anna Lena Lundström: "Spännande ögonblick i Sveriges historia från Gustav Vasa till idag”
  • 11 mars Björn Kihlberg visar bilder och läser Haiku dikter
  • 18 mars Trubadur Oskar Kjällgren underhåller oss med svenska visor. allt från schlager, till läsarsånger och allsång.
  • 25 mars Birgitta Sanden: ” mitt i livet”

• 8 april Ingmar Lundström : Heliga Birgitta. Drömmarna som leder från societet till Helighet
  • 15 april Anna Jolfors: familjen Dickson, när och fjärran
  • 22 april Lena Molander: ”Selma minns”
  • 29 april Tonåringarna från Floda idas sjunger Sånger om hopp ”Vi lysnnar och sjunger tillsammans. Margret Arsaelsson

• 6 maj Camilla Vikander, hälsoveterae från Närhälsan: all rörelse räknas. inspiration till balansträning.
  • 13 maj Cecilia Luther: Om våren
  • 20 maj Bussresa till Gislaved i Småland. Vi besöker lena Forsbergs utställning: gränsland. Separat information och anmälan.
  • 27 maj Våravslutning: Elisabeth Johansson spelar och sjunger sommarvisor tillsammans med oss

Program hösten 2023

4 Christine Jidsten. Vi sjunger tillsammans.
11 David Campbell berättar om sitt liv.
18 Lars-Eric Frendberg: Gott och blandat. Från mjuka visor till svängig rock med Elvis i högsätet.
25 David Riccius visar bilder och talar om sista delen i sin trilogi: Lerumsarvet III.

2 Jessica Gustavsson: ”Anhörigstöd genom
livets alla skeende”.
9 Gerd Riccius berättar om sin nyutkomna bok
Axplock och guldkorn: en samling tänkvärda krönikor med livsfilosofiskt innehåll,
varvat med berättelser om sällsamma möten och oförklarliga händelser.
En bok att reflektera kring.
16 Birgitta Waldenborg. Villorna utefter Aspens södra strand.
23 Esbjörn Särdquist och Susanne Lindström visar bilder och berättar från sin resa: ”Glimtar från Anafora, ett kyrkligt center i Egypten”.
30 Anna Grizelj, Budget och skuldrådgivare, Lerums kommun. ”Hur vi får våra slantar att räcka till, ekonomisk rådgivning”

November

6 Ulf Magnusson berättar och visar bilder från jubileumsutställningen 1923 i Göteborg.
13 Ralf Peters berättar om sin livsresa som präst.
20 Cecilia Luther: Skatten i mörkret. Christine Jidsten spelar.
27 Susanna Myreberg och August Holmberg spelar fyrhändig pianomusik, sång och tal.

December

4 Lena Forsberg: En gränslös resa i tro genom länder och religioner.
11 Christine Jidsten. Terminsavslutning inför julen.

Sittgympa kan av och till ingå i programmet. Christine Jidsten leder.