Biblioteket

Gustafskyrkans bibliotek består av ca 1300 böcker, främst svenska författare men det finns också en del utländska författare i svensk översättning. Biblioteket är öppet under kyrkans öppettider och du som medlem får gärna låna hem en bok.

Biblioteket ryms i de gamla vackra bokskåpen i det första rummet  i församlingslokalerna. De senaste volymerna (utgivna de sista 5 åren) är placerade i Margaretharummet där du även finner katalogen och utlånspärmen.

Vi köper varje år in ett antal av de mest intressanta titlarna av både etablerade och nya svenska författare. Böckerna är uppdelade efter ämnen. Först kommer skönlitteratur, därefter historia, biografier, memoarer och en avdelning med deckare. Kyrkan prenumererar dessutom på en dansk dagstidning och ett par svenska veckotidningar.

Man kan självklart låna böcker när man är medlem. Lånetid är 1 månad, men kan förlängas. Skriv namn och telefonnummer i utlånspärmen så vi vet var boken/böckerna är. Donera gärna en bok till kyrkans bibliotek, gärna litteratur från de två sista åren. Vill vill försöka hålla ett levande bibliotek som avspeglar det samtida svenska samhället.

Är du intresserad av att delta i Samtal om böcker, en bokcirkel som är öppen för alla, så träffas de onsdagar kl.11.00 en gång per månad. Läs gärna mer om Samtal om böcker.

Ansvarig för biblioteket: Elisabeth Vorting
iev5@hotmail.com