Foto: U.Karlsson

Midsommar

lördag 24 juni 2023 kl. 14.30

MIDSOMMAR 2023
Varje år firar vi traditionsenlig midsommar med start i Gustafskyrkan.

Kl.14.30 vi klär midsommarstången utanför kyrkporten på trappan. Ta gärna med egna blommor till stången. Den vackra stången bärs in i kyrkan.

Kl. 15.00 Kort midsommarandakt i kyrkan med musik. Därefter går vi med midsommarstången till Kastellet (vid Møllen). Här blir det dans kring stången, lekar för små och stora och försäljning av midsommarfika med nybakade kanelbullar. Ta gärna med filt att sitta på. Vid allt för dåligt väder stannar vi inomhus.

MIDSOMMAR 2021
firades även i  år i Coronas tecken. Färre tillåtna deltager, ingen gemensam sång  och med behörigt avstånd.
Förra året införde vi några nya programpunkter som vi även hade i år bl.a att alla var välkomna att hjälpa till att dekorera stången. Den vackra stången bars in i kyrkan med hjälp av de frammötta. Gustafskyrkans ”mini” kör sjöng ”Den blomstertid nu kommer” samt andra sommar psalmer. Med gemensam hjälp gick vi alla med stången, nybakade bullar, kaffe och gått humör till lekparken som ligger  straks bakom kyrkan. Solen sken, kören sjöng, barnen lekte och vi andre njöt bullarna i det gröna.
Tack för en trevlig dag, hälsningar personalen

Lite minnen kan ses i bildspelet här

Foto: U.Karlsson

LÖRDAG 20 JUNI 2020
firande vi en annorlunda midsommar. Utanför kyrkporten blev stången dekorerad med vackra sommarblommor. Stången bars in i kyrkan och kransflickorna följde efter. Det var nog första gången i Gustafskyrkans 109 åriga historia att en midsommarstång fick pryda kyrkrummet. Efter en kort Midsommarandakt med sommarpsalmer och musik inbjöds alla till nybakade kanelbullar och jordgubbstårta.

Foto: Henrik Boserup

Âven med Coronarestriktioner och församlingsförbud på max 50 personer blev årets midsommar firad med maner.

Se bildspelet