Dopbarn
Foto: Christer Brosché/IKON

Dop

Det är aldrig för sent att döpas!

Det är aldrig för sent

Det är vanligt att man döps som litet barn, men i Svenska kyrkan döps människor i alla åldrar. Kanske blev dopet ”inte av” när ditt barn var bebis? Kanske var det tänkt att du skulle få välja själv när du blev större? Du är kanske en vuxen som nu vill bli döpt?

Boka dop

När du vill boka en tid för dop, eller har frågor om dopet, är du välkommen att i fösta hand kontakta präst i Kiladalens församling. Kontaktuppgifter finner du nedan. Här finns också kontaktuppgift till församlingsexpeditionen.

Om du istället vill att församlingen kontaktar dig kan du ringa in ett meddelande eller mejla - gärna genom att använda formuläret längst ned på sidan. Vi återkopplar till dig snarast möjligt.

Doptider

I Kiladalens församling bokas dop i samband med gudstjänst på söndagsförmiddagen, enskilt på söndagseftermiddagen och även vissa lördagseftermiddagar. (Flera tider)

Låna dopklänning

Församlingen har flera dopklänningar/dräkter i olika storlekar för utlån vid dop som sker i Kiladalens församling. Dopdräkt finns även för större barn. Kontakta församlingsexpeditionen eller meddela dopprästen om du vill låna någon av dem.
kan också anges i formulär längst ned på sidan.

Boka lokal för dopkalas

I församlingshemmen i Bergshammar, Tuna, Lunda och Kila finns flera lokaler som kan användas för samlingar i samband med dop (ingen kostnad). Lokalerna bokas separat och kontaktuppgifter för bokning hittar du i menyn under "Kontakt".
Även formulär längst ned på sidan.

Mer om dopet

Längst ned på sidan hittar du ”allt om dopet”. Här finns länkar till Svenska kyrkans gemensamma sidor som innehåller fakta och svar på många frågor om dopet och om att bli döpt.

Kontakt församlingen

I Kiladalen bokas dopen genom kontakt med någon av församlingens präster - eller genom bokningsformuläret längre ned. Du är naturligtvis också välkommen att kontakta församlingsexpeditionen med frågor eller något annat.

Kyrkoherde Karin Tallberg, 070-265 16 57 karin.tallberg@svenskakyrkan.se
Församlingsexpeditionen 0155-570 02 kiladalens.forsamling@svenskakyrkan.se

Förfrågan och/eller bokning

Jag önskar kontakt med Kiladalens församling angående bokning/förfrågan om dop

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?