Foto: Linda Mickelsson/Ikon

En kyrklig vigsel är en högtidlig stund, ett minne för livet

Det speciella med en kyrklig vigsel är att man avger sina löften inför Gud.
Man får ta emot Guds välsignelse och prästen ber över äktenskapet.
Guds löfte att alltid gå bredvid i både medvind och motvind är en fin trygghet.

I svenska kyrkan är vigsel öppen för alla par.  Det viktiga är att två människor säger ja till varandra - och till kärleken.

En vigsel kan vara på olika sätt.  En del vill ha ett mindre bröllop med bara de närmaste omkring sig, andra vill ha ett stort bröllop och många gäster och en del föredrar att vara själva med präst och två vittne.

En kyrklig vigsel kan ske i en kyrka, utomhus eller hemma i bostaden eller trädgården.  Vissa gifter sig i frack och långklänning, andra i jeans.  Varje brudpar är unikt och vigslar ser olika ut.

Oftast är lördag en bra dag att gifta sig på, men Kävlinge församling erbjuder vigslar alla dagar i veckan.

Vad behövs för att gifta sig ?

Det behöver varken vara krångligt eller dyrt att gifta sig.  Det man behöver är en giltig hindersprövning från Skatteverket (giltig i fyra månader), legitimationer för er båda och en eller två ringar.  Om minst en av er är medlem i Svenska kyrkan är vigselgudstjänsten kostnadsfri.  Ni får tillgång till kyrkorummet, präst, musiker och vaktmästare.

Musik i vigselgudstjänsten

Varje vigselgudstjänst är unik och ni har möjlighet att utforma stunden inom vissa ramar.  Vi har duktiga musiker i vår församling som gärna bidrar med sin musikaliska förmåga.  Alla våra musiker sjunger gärna solo i gudstjänsten eller kan ackompanjera ifall ni har vän eller bekanta som ska sjunga.  De spelar piano eller orgel till ingångsmusik och till de psalmer som sjungs.

Vi ser gärna att det används levande musik i våra kyrkorum.

Att tänka på

Det är inte tillåtet att strö blomblad inne i kyrkorna och vi värnar om skapelsen och vill helst inte att det slängs ris utanför kyrkporten.

Blommor på altaret ingår i vigseln.  Önskar ni smycka kyrkan med fler blommor ordnas det av brudparet.

Brudkronor

I församlingen finns vackra brudkronor att låna.

Efter borglig vigsel kan man få en kyrklig välsignelse

Om ni redan vigts borgligt eller i annan kyrka, kanske i ett annat land, kan ni få en kyrklig välsignelse.  Cermonin är väldigt lik vigselgudstjänsten, men den har ingen betydelse i lagens namn.

Vill ni gifta er utomlands ?

Det går bra att gifta sig eller få en kyrklig välsignelse i utlandet.
Vänd er då till  Svenska kyrkans utlandsförsamlingar, mer info under ”Gifta sig utomlands”.

I Svenska kyrkans församlingar utomlands kostar det oftast att viga sig.

Vigsel i kyrkan

En liten film för barn som visar hur en vigsel går till.

Våra kyrkor

Här finner du karta och information om våra kyrkor.

Boka vigsel eller ställ frågor

Kontakta Församlingsexpeditionen

Telefon 046-73 99 00, kl. 9.30 - 12, onsdagar stängt

Mejl kavlinge.forsamling@svenskakyrkan.se

Man kan också fylla i nedan formulär så återkommer vi inom ett par dagar.

Brudkronor

I församlingen finns vackra brudkronor att låna

Gifta sig utomlands !

Vigsel i kyrkan !

Filmen om vigsel är en del av appen Kyrkan.  Förutom att titta på film kan du tända ljus, lägga pussel, spela memory, spela kyrkorgel och hälla vatten i dopfunten. Kyrkan är gratis att ladda ned och finns där appar finns !

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Våra kyrkor !