Dopfunt i Gamla kyrkan
Foto: Å-M, Kävlinge förs.

Dop

Dopet är en gåva och man välkomnas in i en ny gemenskap

Dop

I dopet blir du medlem i församlingen, Svenska kyrkan och en del i den kristna gemenskapen.  I dopet får du ett löfte om att vad som än händer kommer Gud alltid att finnas med dig.

Många döps under sitt första levnadsår, men det är också vanligt att man döps senare i livet.  För att bli konfirmerad måste man vara döpt och det är vanligt att ungdomar döps i vår församling.  Givetvis kan man bli döpt även som vuxen.

Ett dop kan ske i en kyrka, utomhus eller hemma i bostaden eller trädgården. Dopet kan ske med bara de allra närmaste närvarande eller så vill man fira denna dag med många – alla dop är unika och ser olika ut.

Dopgudstjänsten är kostnadsfri och vid dop i kyrkorummet har ni tillgång till präst, musiker och vaktmästare.  Vid dop i hemmet eller på annan plats kommer präst och musiker dit.

Musik

Våra duktiga musiker i församlingen bidrar gärna med sin musikaliska förmåga för att göra dopgudstjänsten unik.  De sjunger gärna solo i gudstjänsten eller kan ackompanjera ifall ni har vän eller bekant som ska sjunga.

Vi ser gärna att det används levande musik i våra kyrkorum.

Dopdagar

Oftast är lördag en bra dag att för dop men Kävlinge församling erbjuder dop alla dagar i veckan.

Fadder

Ni har möjlighet att ge någon eller några som står er familj nära en alldeles särskild relation till barnet som fadder.  Någon som vill finnas där och stötta ert barn genom med- och motgångar i livet.  Personen eller personerna som ni väljer som fadder åt ert barn ska vara döpta och gärna konfirmerade.

Dopängelgudstjänst

Alla som döps i Kävlinge församling blir inbjudna till en gudstjänst cirka ett år efter dopgudstjänsten för att ta emot en dopängel.  Till denna gudstjänst är familj, släkt och vänner såklart välkomna.

Drop-in dop

En gång om året bjuder församlingen in till Drop-in dop.  Kanske blev det aldrig tid för dop, kanske kändes det för stort och omständligt.  Drop-in dop är en möjlighet att komma till kyrkan och döpa sitt barn eller sig själv utan att behöva boka tid.  Vi ordnar med allt och bjuder även på dopkalas med tårta.

När du kommer till kyrkan får du träffa en präst och prata om dopet.  Sedan firar vi en dopgudstjänst för dig eller ditt barn.

Det finns dopklänning att låna för den som vill.  Om man är under 18 år behövs det medgivande till dop från båda vårdnadshavare.

Dopkalas

Det finns möjlighet att hyra Birgittasalen, Församlingsgården samt Församlingssalen i Södervidinge kyrka och ha dopkalas där, lokalerna behöver bokas i god tid.

I Församlingssalen i Södervidinge kyrka kan man vara max 30 personer.

Dopklänning

Vi har dopklänningar i storlek S, M, L som man får låna utan kostnad vid dop i församlingens kyrkor.

Lillebrors dop

En liten film för barn som berättar hur ett dop går till.

Våra kyrkor

Här finner du en karta och information om våra kyrkor.

Boka dop eller ställ frågor

Kontakta Församlingsexpeditionen

Telefon 046-73 99 00, kl. 9.30 - 12, onsdagar stängt

Mejl kavlinge.forsamling@svenskakyrkan.se

Man kan också fylla i nedan formulär så återkommer vi inom ett par dagar.

Intresseanmälan dop

Dopklänning, Birgittasalen & Församlingssalen

Dopklänningar

som man får låna vid dop

Birgittasalen

Församlingsgården

Församlingssalen

Södervidinge kyrka

Lillebrors dop !

Filmen om dopet är en del av appen Kyrkan. Förutom att titta på film kan du tända ljus, lägga pussel, spela memory, spela kyrkorgel och hälla vatten i dopfunten. Kyrkan är gratis att ladda ned och finns där appar finns !

Dopet, Döpas som konfirmand, Döpas som vuxen, Fadder, Rätt att döpa ett barn

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Våra kyrkor !